Sommersang uden sol

Baggrund Året

Sangen er en ud af fire årstidssange skrevet af forfatteren Stine Pilgaard til romanen Meter i sekundet. I årstidssangene tager hun den logiske konsekvens af sangbogsudvalgets opfordring til at skrive "vintersange uden sne" og skriver tekster, hvor noget essentielt mangler. Denne sang besynger begæret som en livsbetingelse og forsvarer den flygtige sommerforelskelse i en anden end ens livspartner.

Stine Pilgaards årstidssange i Højskolesangbogen

Sommersang uden sol har i lighed med Fortabt er jeg stadig tekst af forfatteren Stine Pilgaard og musik af sangskriveren Katrine Muff Enevoldsen, der dog her har allieret sig med sin kollega Anders Stig Møller. Begge tekster indgår i Pilgaards roman Meter i sekundet (2020), hvor ni lejlighedssange afrunder hver af bogens ni dele. Fire af dem relaterer sig til årstiderne, og de tre af dem er medtaget i Højskolesangbogens 19. udgave: Januar puster sin rastløse vilje, Forårssang uden håb og altså Sommersang uden sol. Hertil kommer Efterårssang uden blæst, som indtil videre ikke er med.

Stine Pilgaard tog sangbogsudvalget på ordet

Det første digt, Pilgaard anvendte til romanen, opstod som respons på et af højskolesangbogsudvalgets tematiske spor for nyskrevet materiale, nemlig "vintersange uden sne". Efter at have taget dette udtryk på ordet tog hun derefter den logiske konsekvens ved at skrive tre andre årstidssange, hvor noget andet essentielt manglede.

Stine Pilgaard. Foto: Astrid Dalum.

Digtene er skrevet til kendte melodier

Pilgaards digte er skrevet til allerede kendte melodier, som hver af teksterne altså også kan synges på. For Sommersang uden sols vedkommende er der tale om melodien til Nu er jord og himmel stille. Valget var dog ikke det mest oplagte, har hun fortalt, eftersom den er en rolig godnatsang, mens hendes tekst har begæret som omdrejningspunkt. Tekstens temperament passer derfor ikke rigtigt til denne melodi.

Sommersang uden sol

1. Mens jeg ligger musestille
her på dydens smalle sti
kan jeg mærke græsset kilde
mens min ungdom går forbi
Det er sommerens soldater
der marcherer i min krop
stiller sulten med oblater
som en synder der gi’r op.

2. Fiskeørnens skarpe øjne
kigger på mig med foragt
mens de lyse nætters løgne
slår mit hjerte ud af takt
men så hullet det kan blive
hver gang Amor spiller dart
bruger han det som sin skive
rammer plet med vindens fart.

3. Lad de gamle flammer brænde
som et sidste tyst farvel
tusind bål på Danmarks strande
slukker et for et sig selv
og med drømmene der er der
midt i virkelighedens sorg
hænger hvileløse hjerter
på de lyse nætters krog.

Teksten besynger begæret som en livsbetingelse

Måske der snarere er tale om, at teksten er en besyngelse af begæret som livsbetingelse: Et tankestrejf om erotisk forening med dem, man møder i de lyse sommernætter, og som kun holdes nede af, at man for længst har valgt sin livspartner. Der er en "virkelighedens sorg" i vemodet over de forspildte muligheder i form af alle dem, man aldrig mødte, “mens min ungdom går forbi”. Det er et tema, som i øvrigt også kan findes i Poul Henningsens tekst til I dit korte liv.

De lyse nætter pirker til drømmen om virkelighedsflugt

De lyse nætter lokker med alt det, der kunne have været anderledes i ens liv. De pirker til drømmen om virkelighedsflugt, hvor begæret retter sig væk fra alt andet end den, man lever sit liv med. Derfor er begæret som sommerens soldater, der må stille deres sult med oblater, for man må jo gøre et eller andet for at holde den dårlige samvittighed over sine syndige tanker fra døren. Og oblater ikke blot ligner chips, men må også indtages i lige så store mængder i forsøget på at få dette forehavende til at lykkes – eller til at opnå syndsforladelse.

Teksten hylder forelskelsen og forsvarer fascinationen

Teksten til Sommersang uden sol fremstår i romanen som en slags poetisk opsummering af den kvindelige hovedpersons overvejelser, der blandt andet lyder sådan her:

"Vi behøver vores forelskelser, og hver eneste gang begæret rammer mig som et skybrud, et uterligt vanvid, der kunne elske hvem som helst, er det mest af alt et forvirret udtryk for glæde over, at verden findes."

Derfor er sangen ifølge Pilgaard en alternativ midsommersang: En hyldest til forelskelsen og samtidig et forsvar for den tanke, at man godt må blive fascineret af andre, selvom man er lykkeligt i vej med sin elskede.

Melodien understøtter teksten som en billedramme

Sangen går i C-dur, som komponisten Katrine Muff Enevoldsen har fortalt, er hendes foretrukne toneart, enkel og ligetil som den er at spille i på klaveret, hvilket er hendes instrument. Valget af denne rene og enkle toneart står dermed i tankevækkende kontrast til tekstens kredsen om ting, der let kan føre til bøvl og besvær. At sangen går i tredelt taktart, sådan som fire ud af Enevoldsens fem bidrag til Højskolesangbogen gør, skyldes ikke blot en særlig præference, men også at teksten efter hendes grundige nærlæsning kaldte på netop denne taktart. Denne arbejdsmetode er i god tråd med, hvad Enevoldsen har fremhævet, er hendes melodiers primære funktion: At understøtte teksten som var melodien en billedramme, hvis rolle er at få billedet til at tage sig bedst muligt ud.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

Fakta om Sommersang uden sol

Tekst: Stine Pilgaard, 2019

Musik: Katrine Muff Enevoldsen / Anders Stig Møller, 2019

Artiklen er skrevet af Henrik Marstal.