Den folkelige sangs pris

Den folkelige sangs pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Den gives til en eller flere, der har bidraget til udbredelsen af og kendskabet til den folkelige sang og Højskolesangbogen.

Om prisen

Den folkelige sangs pris blev indstiftet af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens 100-års jubilæum i 1991 og i forlængelse af udgivelsen af den 17. udgave af Højskolesangbogen. Siden er prisen blevet uddelt hvert år på foreningens årsmøde, der afholdes på skiftende højskoler rundtomkring i landet.

Prisen er på 35.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed. Den kan gives til en tekstforfatter, komponist, musikudøvende, underviser eller person, der på en prisværdig måde – direkte eller indirekte – har bidraget til fremme af den folkelige fællessang. Der lægges vægt på, at indsatsen har betydet fornyelse, enten ved tekstligt eller musikalsk at gå nye veje, eller ved at kaste lys over traditionen og det allerede kendte.

Udvalget

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg, der i 2024 bestod af:

• Jasper Gramkow Mortensen, forstander på Oure Højskole
  • Morten Grimstrup, lærer på Roskilde Festival Højskole
  • Marianne Søgaard, lærer på Silkeborg Højskole

Medlemmerne af udvalget udpeges af foreningens bestyrelse og sidder tre år ad gangen med løbende udskiftning.

Prismodtageren 2023

I 2023 gik prisen til Annika Aakjær. Udvalget lagde blandt andet vægt på modtagerens sangtekster og evne til at fortolke og forny ældre sange.

”Vi har i år valgt at fejre en musiker og sangskriver, der forholder sig til de store samfundsmæssige udfordringer vi har, og formår at tage tilværelsens hverdagsproblemer op i et sanseligt og umiddelbart sprog, fyldt med humor, som kommer til live i melodier og det kunstneriske udtryk,” lød det blandt andet i motivationen fra udvalget bag kåringen.

Annika Aakjær fik overrakt Den folkelige sangs pris på Højskolernes årsmøde af forstander Mette Damiri, som sidder med i udvalget bag prisen.

"Jeg er med til at bære videre på en tradition"

Annika Aakjær selv kalder prisen en stor hæder og anerkendelse.

”Jeg er meget beæret. For Højskolesangbogen og højskoletraditionen er så fin og folkelig og har dybde og rødder. Så jeg er glad for at føle, at jeg er med til at bære videre på en tradition,” siger hun.

Du kan se et interview med Annika Aakjær om prisen herunder.

Tidligere prismodtagere

Køb Højskolesangbogen

Syng med fra Højskolesangbogen der i alt indeholder 601 sange.

Køb Højskolesangbogen

Se hvilke sange, der er med i Højskolesangbogen

Historierne om sangene

Sanghåndbogens tekster er lagt online. Læs anekdoter og analyser af tekst og melodi og sangenes baggrund.

Se sanghåndbogen online