Udvalget

Udvalget for en ny Højskolesangbog

Sangbogsudvalget for den 19. udgave af Højskolesangbogen blev nedsat af bestyrelsen for FFD, Folkehøjskolernes Forening i Danmark. Udvalgets seks medlemmer kunne hver især byde ind med kendskab til højskolesang, litteratur, komposition og meget mere.

Sangbogsudvalget udpeges af FFD

Højskolesangbogen udgives af Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD). Det er bestyrelsen for foreningen, der udpeger medlemmer til sangbogsudvalget, når Højskolesangbogen skal fornyes.

Højskolesangbogsudvalget bestod af seks medlemmer. FFD’s bestyrelse stræbte efter at sammensætte udvalget så bredt som muligt, så det afspejlede kendskab til højskolesang, fællessang, litteratur og komposition.

Udvalgets arbejde – en balance mellem tradition og fornyelse

At skabe en ny højskolesangbog er et arbejde, der kræver balancegang mellem tradition og fornyelse. Derudover skulle udvalget sikre kvaliteten i den nye udgave af sangbogen både med hensyn til tekster og melodier.

Udvalget fik et kommissorium af Folkehøjskolernes Forening i Danmark. Dette kommissorium dannede grundlag for udvalgets arbejde.

Udvalgets medlemmer

For at sikre kontinuitet i forhold til Højskolesangbogens seneste udgave, blev Jørgen Carlsen udpeget som formand for Højskolesangbogsudvalget. De øvrige medlemmer blev herefter udpeget i et samarbejde mellem FFD’s bestyrelse og Jørgen Carlsen. Udvalget bestod af Mathias Hammer, der indtrådte i udvalget i 2018, da Michael Bojesen måtte springe fra, Dy Plambeck, Anne Odgård Eyermann, Søren Launbjerg og Mette Sanggaard Schultz.

Hent billeder af højskolesangbogsudvalget

Jørgen Carlsen

Formand: Jørgen Carlsen er uddannet mag. art. i idéhistorie. Han var forstander på Testrup Højskole 1986-2017 og medlem af Etisk Råd 2011-2016. Han er universitetscensor.

Medredaktør af Højskolesangbogens 18. udgave.

Jørgen Carlsen er en meget flittig skribent og debattør, fx som klummeskribent i Kristeligt Dagblad. Han har som skribent medvirket i en lang række publikationer. Udgav i 2015 bogen ”Glædens fest – en julekalender for voksne” (forlaget Eksistensen).

Han er også en flittig foredragsholder inden for temaerne filosofi, pædagogik, samfundsspørgsmål, højskole, højskolesang og dansk åndsliv.

Født: 1949

Isak Hoffmeyer

Dy Plambeck

Dy Plambeck er kendt som en af sin generations mest originale og talentfulde forfattere. Hun er uddannet fra Forfatterskolen i 2004 og debuterede i 2005 med digtsamlingen "Buresø-fortællinger". Siden har hun skrevet en række romaner bl.a. "Gudfar" og "Mikael" og børnebogsserien "Os fra Blomsterkvarteret (1-12)". Dy Plambeck har modtaget flere priser for sit forfatterskab bl.a. Klaus Rifbjergs debutantpris, Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium, Jytte Borberg-prisen og Jeanne & Henri Nathansens Mindelegat.

Dy Plambeck har undervist i skriveværksteder på bl.a. Ry Højskole, Vallekilde Højskole, Vestjyllands Højskole og Johan Borups Højskole. Hun har bidraget med sange til Det blå sanghæfte og Kirkesangbogen.

Født: 1980

Mathias Hammer

Mathias Hammer er pianist, musikformidler, radio- og TV-vært på DR.

Han er uddannet pianist med debut fra Det Jyske Musikkonservatoriums Solistklasse i 2011.

Siden 2010 har han været tilknyttet DR’s P2 som programvært og præsenterer bl.a. DRs Torsdagskoncerter. Han står bag en række podcast om dansk musik, bl.a. om Niels W. Gade, Carl Nielsen og guldalderens musik, som er blevet nomineret til Prix Europa og Prix italia.

Mathias har arbejdet sammen med størstedelen af landets professionelle ensembler og orkestrer som scenevært og konferencier. Han er flittig foredragsholder inden for musikalske og kulturhistoriske temaer.  Mathias Hammer arrangerer og spiller til den månedlige Sangaften på Rigshospitalet, hvor patienter, pårørende og personale mødes og synger fra Højskolesangbogen.

Født: 1982

Anne Odgård Eyermann

Anne Odgård Eyermann er uddannet på det Det Jyske Musikkonservatorium, med hovedfag i rytmisk sang. Hun er i dag kirkemusiker og korleder i Virklund Kirke og var tidligere musiklærer på Silkeborg Højskole.

Som sanger, tekstforfatter og komponist står hun bag en række sange og salmer. Hun har bl.a. bidraget med sange til Det blå sanghæfte, Efterskolesangbogen og FDFs sangbog 'March & Lejr'. Hun har bla. været sanger i Anne Odgård Eyermann trio/kvintet og Vocal Line.

Født: 1977

Søren Launbjerg

Søren Launbjerg, sanger, skuespiller, komponist og tekstforfatter. Han er uddannet lærer med musik og biologi som linjefag. Han har undervist i musik og teater på daghøjskoler, højskoler, teaterskoler og musicalakademiet.

Han har skrevet og deltaget i adskillige musicals fx havde han hovedrollerne i "Atlantis" på Østre Gasværk i 1994 og i "Miss Saigon" i 1996. I 1998 spillede han i "The Black Rider" på Betty Nansen Teatret. Han har lagt stemme til flere Disney-tegnefilm – fx som Aladdin. Siden januar 2009 har han været forstander på Den Internationale Højskole i Helsingør.

Født: 1960

Mette Sanggaard

Mette Sanggaard er uddannet cand.mag i Filosofi samt Æstetik & Kultur fra Aarhus Universitet og Université de Rennes.

Fra 2014-14 var hun lærer på Ågård Efterskole - skolen hvor alle timer starter med en sang fra Højskolesangbogen. Fra 2011-14 var hun først Styrelsesmedlem, så næstformand i Efterskoleforeningen. Fra 2014 blev hun forstander for Midtfyns Efterskole og Sdr. Nærå Friskole & Børnehus og skiftede i 2017 til Ollerup Efterskole - Sang & Musik, hvor hun er forstander i dag. Hun har også oversat franske filosofibørnebøger til dansk.

Født: 1974

Tidligere udvalg

Vi har samlet listen over alle udvalg siden første udgivelse i 1894.

Se listen over udvalgsmedlemmer gennem tiden

Spørgsmål til Højskolesangbogen?

Henvendelser vedrørende valg af sange til Højskolesangbogen rettes til Højskolesangbogsudvalgets formand, Jørgen Carlsen, på carlsen@testrup.dk Øvrige henvendelser rettes til forlagsredaktør Rasmus Skov Borring på rsb@ffd.dk