Den nye sne

Baggrund Året
Vær lidt varsom denne ene morgen

Sangen beskriver det betagende syn af en tidlig morgens uberørte hvide sneflade, inden den bliver forvandlet til søle af menneskets færden. Grethe Risbjerg Thomsen skrev digtet i 1945, og det er således fristende at se den ængstelige undertone som en påmindelse om at træde forsigtigt ud i den uberørte fremtid. Højskolesangbogen bringer to melodier af Eyvind Lender og Bo Gunge.

Digtet er fra Grethe Risbjerg Thomsens første udgivelse

Den nye sne har forfatteren kaldt dette digt, som er med i hendes første udgivelse fra 1945.

Grethe Risbjerg Thomsen var under 2. verdenskrig med i kredsen omkring tidsskriftet Vild Hvede sammen med bl.a. Morten Nielsen og Tove Ditlevsen. Hun debuterede som tyveårig i 1945 med samlingen Digte og fik sit gennembrud i 1948 med sin tredje digtsamling Dagen og Natten.

Forfatterskabet rummer en lang række digtsamlinger

Forfatterskabet rummer en roman og en novellesamling, men den betydeligste del er en lang række digtsamlinger med et meget enkelt formsprog, som med tiden bliver mere koncentreret, og en fortrolig tone.

Digtet beskriver en tidlig morgens uberørte sne

Digtet Den nye sne beskriver det betagende syn af en tidlig morgens helt uberørte hvide sneflade i al dens skrøbelighed: Pas på den, træd forsigtigt, når du skal ud i den!

I sin fine poetiske følsomhed er digtet i familie med Helge Rodes Der er ingenting i verden så stille som sne fra 1896, men Grethe Risbjerg Thomsen tilføjer i versene 2 og 3 vemodigt den underfulde skønheds forgængelighed pga. menneskers nødvendige og ubetænksomme færden: ”om en time er her bare søle” – men hun vender tilbage med en forsigtig, ængstelig glæde, endnu kan man med varsomhed nyde dette naturens under, for ”endnu kom ingen her forbi”, ”endnu kom ingen denne vej” – men hvor længe endnu?

Ængstligheden kan fornemmes som en forudanelse

Den ængstelige undertone kan fornemmes som en forudanelse: Den hvide, glitrende sne ses som et symbol på natur og miljø i balance, som vores globale forurening er i færd med at ødelægge.

Det er ligeledes fristende at se udgivelsesåret 1945 som symbolet på en ny begyndelse efter krigen. Træd forsigtig ud i den nye uberørte fremtid.

Første og sidste vers er næste identiske

Som for at understrege digtets budskab er dets første og sidste vers næsten identiske, blot er der byttet om på første og anden halvdel: De to midterste vers har næsten identiske slutlinjer, som er endnu en understregning.

Vær lidt varsom denne ene morgen

1. Vær lidt varsom denne ene morgen,
træd forsigtigt i den nye sne;
husk, at her har endnu ingen gået,
her bli'r alle dine spor at se.

2. Her skal komme brede spor af biler,
her skal komme smalle spor af ski,
mange spor af små og store fødder,
men endnu kom ingen her forbi.

3. Denne underfulde glans forsvinder
trampet bort ved vilde drenges leg,
om en time er her bare søle,
men endnu kom ingen denne vej.

4. Husk, du går her som den allerførste,
her bli'r alle dine spor at se -
vær lidt varsom denne ene morgen:
træd forsigtigt i den nye sne.

Eyvind Lenders melodi

Eyvind Lenders stilfærdige melodi fra 1973 betoner med sin e-mol og den skiftende tredelte og todelte takt tekstens lidt ængstelige forsigtighed. Den falder i to dele, som er helt ens bortset fra, at 1. del slutter på dominanten og 2. del på grundtonen. I akkompagnementet er der dog større forskel: 2. dels begyndelse er fyldigere, mens den tomme slutakkord virker som et fint spørgsmålstegn.

Bo Gunges melodi

Bo Gunges durmelodi fra 2005 føjer sig meget smukt til teksten. Pausen efter tredje linje fremhæver betydningen af den sidste linje, som er vigtig i alle fire vers. Tonesproget virker nutidigt i sin lethed, og på samme tid – især med akkompagnementet – som ”noget man kender”.

DR's Pigekor synger Eyvind Lenders melodi

Fakta om Den nye sne

Tekst: Grethe Risbjerg Thomsen, 1945

Melodi: Eyvind Lender, 1973 og Bo Gunge, 2005

Artiklen er skrevet af Kirsten Lund Frandsen.