Vägen hem var mycket lång

Baggrund Året
Vägen hem var mycket lång

Tove Jansson og Erna Tauro havde i mange år et nært og inspirerende samarbejde. Denne Høstvise blev til i forbindelse med en visekonkurrence i 1965. Janssons underfundige tekst behandler høsttiden på flere planer, og det finurlige understøttes smukt af Tauros melodi, der veksler mellem mol og dur.

Jansson og Tauro havde et nært, inspirerende samarbejde

Digteren Tove Jansson og komponisten Erna Tauro havde gennem mange år et nært inspirerende samarbejde, hvor de gensidigt forstærkede og løftede hinanden op.

Sangen vandt tredjepladsen ved en visekonkurrence i 1965

Vägen hem var mycket lång bærer egentlig titlen Höstvisa og blev skrevet 1965 til en visekonkurrence i Finlands Radio, hvor den vandt tredjepladsen. En anden melodi af Erna Tauro besatte ovenikøbet andenpladsen ved den lejlighed. Skuespilleren og sangeren Bo Andersson var den første, som præsenterede en indspilning af de to viser.

De fleste kender Tove Jansson for hendes Mumi-bøger

Den internationalt kendte finlandssvenske forfatterinde og kunstner Tove Jansson begyndte sin karriere i 1930 som tegner og illustrator og lavede bl.a. politisk-humoristiske tegninger. Hendes Mumi-bøger om en mytisk verden befolket med fantasifigurer i en paradisisk utopi rører ved eksistentielle problemer bag den ydre handling. De er oversat til talrige sprog.

Samarbejdet med Tauro begyndte med den første Mumi-vise

Samarbejdet med Erna Tauro begyndte allerede i 1958 i forbindelse med, at den første Mumi-vise havde premiere ved et gæstespil i Oslo. Da Nya Lilla Teatern i Helsingfors blev indviet i 1960, blev Erna Tauro fastansat akkompagnatør, og de øvrige Mumi-viser blev til, fulgt af en række helt fritstående viser.

Den underfundige tekst er meget typisk for Janssons virke

Høstmotivet i visen forekommer på flere planer, både den reelle årstid og livets egen høstperiode. Teksten er meget typisk for Tove Janssons underfundige tankeverden.

1.2   kvällarna: aftnerne

1.5   förut: tidligere

2.1   letar: søger

2.5   skymningen: skumringen, tusmørket

3.5   fyrar: fyrtårne

Erna Tauros kompositioner er helt i tråd med Janssons tekstunivers

Komponisten Erna Tauro var en lydhør viseakkompagnatør, yderst vigtigt for skuespillere og sangere, hvor tolkningens rytme er så væsentlig. Hendes kompositioner er kongeniale med Tove Janssons tekster. Melodiføringen er spændende og ukonventionel i denne molprægede melodi, hvor durtonearten lyser op i omkvædet såvel som i afslutningen af sidste vers. Den forstærker tekstindholdet i denne stilfærdige vise, hvis finlandssvenske dialekt if. visesangere i hele det øvrige Norden i sig selv er musik.

Fakta om Vägen hem var mycket lång

Tekst: Tove Jansson, 1965

Melodi: Erna Tauro, 1965