Vårvise

Baggrund Året

Sebastian markerede sig tidligt som en talentfuld sangskriver. Først som en slags protestsanger med udgivelsen af en række konceptalbums, og senere som manden bag musikken til teateropsætninger som Skatteøen og Ronja Røverdatter. Sangen om sol og syrener, eller Vårvise, er en sang fuld af liv og varme, som beskriver mindet om en berusende forelskelse.

En pendant til datidens protestsangere

Knud Christensen med kunstnernavnet Sebastian startede sin karriere i slutningen af 60’erne, som en slags pendant til datidens protestsangere. Inspirationsmæssigt lå han i starten tæt op ad engelske Donovan, hvis akustiske guitarspil begejstrede ham allerede i drengeårene.

Den store flugt

Det store gennembrud kom i 1972 med lp’en Den Store Flugt, som var den første i en lang række af såkaldte konceptalbums, dvs. plader med et overordnet tema, her nedturen efter ungdomsoprøret og hippietiden.

Sebastian blev lanceret som teenageidol, en rolle han dog hurtigt vendte sig imod.

Musikalske samarbejder

Musikteoretisk var Sebastian på bar bund, men han har altid haft en evne til at samle de bedste musikere omkring sig. Bl.a. arbejdede han i en længere årrække sammen med keyboardspilleren Kenneth Knudsen, som ellers spillede avantgardejazz. Dette samarbejde blev meget betydningsfuldt, og Sebastian har kaldt Kenneth Knudsen sin ”musikalske arkitekt”. Kenneth Knudsen prægede Sebastians musik med store lydflader i form af synthesizer-arrangementer.

Den dramatiske side af musikken

Sebastian skrev musik til ungdomsfilmen Måske Ku’ Vi fra 1976 og fik efterfølgende øjnene op for den dramatiske side af musikken. Således debuterede han i 1980 som musicalkomponist med Nattergalen, hvilket resulterede i et nyt og frugtbart kapitel i karrieren. Indtil videre er det blevet til 13 musical. Her iblandt Skatteøen, Ronja Røverdatter, Cyrano, Gøngehøvdingen og Det gode menneske fra Sezuan. Alle er de kendt på de professionelle scener, men også på amatørteatre og skoleforestillinger over hele landet.

Vårvisen beskriver mindet om en berusende forårsforelskelse

Vårvise stammer fra pladen På Vulkaner fra 1987, hvor sangen fremføres som en duet med den norskfødte sangerinde Sissel Kyrkjebø, hvis smukke klare stemme danner en fin kontrast til Sebastians forsagte og lidt ru stemme.

Sangen beskriver mindet om den berusende forårsforelskelse, som alt for hurtigt løber ud.  Sangteksten sammenligner naturen og foråret med en musikalsk komposition – at det er godt sammensat og lyder godt sammen. Det hele går op i en større enhed, hvor syrenerne som et tegn på foråret springer ud som en eksplosion. Teksten bringer minder om en stormende forelskelse, som sammenlignes med foråret. Han ønsker at mindes, så forelskelsen ikke glemmes igennem den mørke vinter. Sidste vers minder os om, hvor forgængelig verden er – kærligheden, årstiderne – og at alting ikke altid går, som man troede, men at vi skal nyde og mindes de korte stunder af idel lykke.

Få klaverspil til fællessangen

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til Højskolesangbogen for børn. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne

God fornøjelse!

Den lette melodi bærer præg af den nordiske folketone

I originalindspilningen er formen på sangen en popform i 3/4 takt: Efter introen veksler A og B stykkerne med mellemspil inden den afsluttende coda. A stykkerne står i d-mol og B stykket er noteret i paralleltonearten F-dur. Becifringerne holder sig inden for den tonale kadence og moldominanten i B-stykket giver sangen præg af en nordisk folketone (jf. fx Har du visor min ven). De punkterede fjerdedelsnoder med tilhørende ottendedele i både A og B stykket giver melodien dens lethed.

Fakta om Vårvise

Tekst: Sebastian, 1987