Så, min sol, gå bare ned

Baggrund Aften

Sangen er en moderne vuggevise skrevet af Suzanne Brøgger som en tak til dagen for, at den endelig er forbi. Teksten inviterer os til at give slip på de besværligheder, som hverdagen har forvoldt os - vi er nemlig andet og mere end dagens pjat og plager. Sangeren og sangskriveren Katrine Muff Enevoldsen blev straks ramt af teksten og skrev melodien til Kirkesangbogen i 2016.

Sangen er en moderne vuggevise

Så, min sol, gå bare ned er en moderne vuggevise. Første gang, digtet blev udgivet, var i 2004 i Sange til morgen og aften fra Wilhelm Hansens Forlag med melodi og klaverarrangement af Henrik Metz. Carsten Johannes Mørch og Per Drud Nielsen har også skrevet melodier til den. Katrine Muff Enevoldsens melodi er fra 2016.

Endelig er dagen forbi

Forfatter Suzanne Brøgger ville skrive en takkesang, som modsat mange andre vuggeviser takker for, at dagen endelig er forbi!

”Min fornemmelse er, at de fleste aftensange er sange, der takker for dagen”, siger Suzanne Brøgger.”Men min sang er næsten omvendt: Pyha, gudskelov denne her dag er forbi, for den var godt nok hård at komme igennem, skuffende og fyldt med plageånder”.

Så, min sol, gå bare ned

1. Så, min sol, gå bare ned,
nu er jeg mæt af dagen,
gå ned og sluk de skuffelser,
jeg aldrig har kendt magen.

2. Fred med hver en plageånd,
der har gjort dagen speget,
nu vil jeg ikke tænke mer’,
det’ bare alt for meget.

3. Dybt godnat med alt det pjat,
lad hjerteøjet smile,
så lyser panden indefra,
nu trænger vi til hvile.

4. Selvom mørket breder sig,
så er der lys i altet,
det kommer fra en mælkevej
og giver os livssaltet.

Vi er kosmiske væsner

Sangen viser, at vi kan finde en forløsning i os selv: ”Der er et lys, både inden i os og i det kosmiske, og de lys er forbundne. Vi er kosmiske væsner – noget andet og mere end dagens pjat og plager. Og dét er en trøst!”, siger Brøgger og forærer os nøgleordene til en meditativ stund: Forestil dig lyset bag din pande, lad ”hjerteøjet” smile og giv slip på de besværligheder, som hverdagen har forvoldt dig. Den taler tankemylderet til ro.

I den simpleste form spænder hun en kolossal sproglig bue fra bønnens altfavnende poetiske hjertesprog til hverdagsfraser som ”Dybt godnat” og ”det’ bare alt for meget”.

Katrine Muff Enevoldsen sætter melodi til tekst

Da Katrine Muff Enevoldsen i 2016 blev inviteret med i udviklingsarbejdet bag Kirkesangbogen, havde hun ikke skrevet melodier før. Først da hun fik opgaven, opdagede hun, hvor let og naturligt det falder hende at sætte melodi til tekst. Denne melodi blev til, uden at Suzanne Brøgger var vidende om det, og blev udgivet i Kirkesangbogen i 2017. I udgivelsen blev også Brøggers Lyset springer pluds’lig ud foreviget med ny melodi af Enevoldsen. I Højskolesangbogen er denne sang med melodi af Willy Egmose.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

Fællessang har altid været en del af Enevoldsen

Katrine Muff Enevoldsen har som præstedatter haft sin gang i kirken, ligesom fællessang har været en del af hendes liv altid. Hun er uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium, har bl.a. sunget kor hos Oh Land og undervist i korledelse i mange år. Nu skriver hun også sange.

Suzanne Brøggers tekst ramte rent

Hun blev meget ”ramt” af Suzanne Brøggers sørgmodige tekst, og det tog hende under 10 minutter at skrive melodien. ”Den kom til mig fluks. Jeg var lige blevet mor på det tidspunkt og var således i forvejen både i søvnunderskud og i vuggeviseland”.

Sangen hilser Jeppe Aakjær og Thomas Laub

Stille, hjerte, sol går ned af Jeppe Aakjær og Thomas Laub er yndlings-vuggevisen hjemme hos familien Enevoldsen, og Suzanne Brøggers digt kan opfattes som en hilsen til den 100 år gamle populære aftensang, som også taler til, at hjertet skal falde til ro. Enevoldsen har videreført forbindelsen mellem de to sange ved i tredje linje at låne en frasering fra Thomas Laubs melodi.

Fakta om Så, min sol, gå bare ned

Tekst: Suzanne Brøgger, 2004

Melodi: Katrine Muff Enevoldsen, 2016

Artiklen er skrevet af Helle Solvang.