Nu drejer vort land sig mod solen

Baggrund Morgen

Sangen er en del af Jens Rosendals samling af Vadehavssange, der beskriver naturens kræfter i det jyske marskland. I teksten opfordrer digteren til at tage stilling og skabe handling. Melodien af Ole Ugilt Jensen understøtter den cykliske fornemmelse af dagens og nattens vekslen.

Rosendal og Ugilt har skrevet sange om Vadehavet

Nu drejer vort land sig mod solen er en morgensang fra samlingen Vadehavssange, som er en samling af sange, Jens Rosendal har lavet sammen med komponisten Ole Ugilt Jensen.

En morgensang, der får dig til at tage stilling

I morgensangen vækker Jens Rosendal menneskebarnet op til dagen. Ifølge Jens Rosendal selv er sangen enkel i sin form og beskriver det, der sker hver eneste dag, når solen står op. I fjerde vers siger Jens Rosendal det, der har været et essentielt budskab i mange af hans sange: ”Og dagen blir din mens det sker”. Han opfordrer her den enkelte til at tage stilling og skabe handling. Naturens kræfter gør, hvad de gør hver dag – hvad gør du?

Marsken og vadehavet inspirerer Rosendals digtning

Digteren selv er bosat ved vandet i Vesterende Ballum med udsigt til Rømø og har haft sit bondehus i marsken i over 50 år. ”Marskens digter” bliver Jens Rosendal også kaldt – netop fordi naturen ved Vadehavet er så stærk en inspirationskilde for mange af hans sange. Han opholder sig i naturen hver eneste dag og mange sange, heriblandt denne, er blevet til på en af hans utal af gåture rundt i marsken. Han har i mange situationer stået i marsken som en lille mand i den store verden midt i naturens kræfter, som man ikke kan gå imod, men kan vælge at gå med. Vadehavets naturkræfter kommer af nogle organismer, der trækker i en retning – hvad trækker i dig som menneske, og valget er dit: Hvad vil du bruge din dag på? Sangen rummer en positiv tilgang til livet, og at du som individ ofte selv har stor indflydelse på de valg, du skal tage i livet.

Nu drejer vort land sig mod solen

1. Nu drejer vort land sig mod solen
vort landskab får farver og glød
det dybeste grønt, det himmelske blå
kaldt frem gennem mørke og død.

2. Nu vågner hver skabning på marken
nu letter hver gråspurv og stær
nu åbner hver blomst for farvernes spil
nu grønnes de grålige træer.

3. Nu rammer en dagning din pude
og vækker dig menneskebarn
lys kalder dig frem og løser dig fri
af drømmenes filtrede garn.

4. Nu drejer vort land sig mod solen
så se dog mit barn, hvad du ser
at lyset går frem og åbner sin dag
og dagen blir din mens det sker.

Landet mellem himmel og hav

I dag er Jens Rosendal blevet en stærk stemme for vadehavsnaturens repræsentation i den folkelige sangkultur i Danmark. Tager man et tættere kig på hans digterskab, vil man opdage, at den natur sniger sig ind her og der – ofte helt eksplicit, som i denne sang. Jens Rosendal beskriver i sine natursange ofte landet mellem himmel og hav, og i dette land er mennesket lille. Hans sprogbrug er malende billeder, der hurtigt skaber identifikation og billeder i hovedet hos den enkelte. I juni 2014 blev den danske del af Vadehavet udpeget til UNESCO’s liste over verdensarv. Vadehavet er et af verdens største tidevandsområder.

En enkel melodi, der er let at lære

Melodien er meget enkel og nem at lære. Mange korsangere vil også kende denne sang, som den første i korværket Vadehavssuiten – en samling udvalgte sange fra Jens Rosendal og Ole Ugilt Jensens sange om Vadehavet til firestemmigt kor. Der er fire vers i sangen, der starter og slutter med den samme tekst: ”Nu drejer vort land sig mod solen”. Det underbygger melodien fint ved at spille en runde, der lander, hvor den startede og dermed giver fornemmelsen af, at ”landet drejer rundt”.

Fakta om Nu drejer vort land sig mod solen

Tekst: Jens Rosendal, 1992

Melodi: Ole Ugilt Jensen, 1992