Morning has broken

Baggrund Morgen

Eleanor Farjeon skrev i 1931 teksten, der er en lovprisning til morgengryet - Guds skaberværk. Sangen opnåede stor popularitet i Cat Stevens udgave fra 1971, hvor særligt Rick Wakemans klaverpassager i begyndelsen af indspilningen gav sangen en helt særlig karakter.

Medaljevinder står bag den fine tekst

Morning Has Broken er en populær og kendt kristen salme med tekst af den engelske forfatter, lyriker og dramatiker Eleanor Farjeon. Eleanor Farjeon modtog i 1956 som den første den internationale Hans Christian Andersen-Medalje. Den kaldes også Børnelitteraturens Nobelpris, og medaljen er senere bl.a. tildelt Astrid Lindgren (se bl.a. Idas sommarvisa, der er med i Højskolesangbogen) og Tove Jansson (se bl.a. hendes digt Vägen hem var mycket lång, der også er med i Højskolesangbogen).

Farjeons tekst er en lovprisning af morgengryet

Teksten til Morning Has Broken er skrevet i 1931. Den er en lovprisning af morgengryet som Guds skaberværk, en gentagelse af den første skabelse, så vi hver eneste morgen får mulighed for at begynde på ny.

Melodien har en lang forhistorie

Teksten er inspireret af landsbyen Alfriston i East Sussex og efterfølgende kombineret med en traditionel skotsk gælisk melodi, der er kendt som Bunessan og opkaldt efter landsbyen af samme navn. Bunessan er en lovprisningssang, der oprindeligt var forbundet med en Christmas Carol, Child in the Manger, som i Skotland ofte synges i forbindelse med børnegudstjenester og begravelser. Sangen har således en lang forhistorie.

Cat Stevens udgave

Den engelske sanger Cat Stevens gjorde i 1971 Morning has broken til et stort internationalt hit. Hans version ligger meget tæt på melodien til Bunessan og Child in the Manger. Så tæt, at Stevens ikke kan krediteres som komponist, hvilket han til tider fejlagtig er blevet. På grund af den store popularitet, som hans udgave opnåede, er sangen blevet identificeret med Stevens. Siden er den blevet indspillet af utallige andre.

Cat Stevens senere liv

Efter at Stevens i 1968 var blevet alvorligt syg af tuberkulose, blev hans tekster præget af etiske og religiøse temaer, og i slutningen af 70’erne lagde han kraftigt afstand til sit liv og image som international stjerne. I 1979 konverterede han til islam, skiftede navn til Yusuf Islam og fungerede i mange år som imam i London. Efter 27 års pause er han begyndt at udgive plader og turnere igen og kalder sig i dag alene Yusuf.

1.3   blackbird: solsort
2.3   dewfall: dugfald
2.7   completeness: fuldkommenhed
3.5   elation: glæde, opstemthed
3.7   recreation: genskabelse

En fanfare sætter melodien i gang

Melodien understreger tekstens lovprisning og starter næsten som en fanfare med den brudte treklang i C-dur. Den fortsætter i et udpræget lyst tonesprog, og den får et mere eftertænksomt præg i passagerne med parallelakkorder i mol og de udsmykkede toneranker.

I Højskolesangbogen er melodien noteret i Bb-dur. På originalindspilningen skiftes der flere gange mellem C- og D-dur. Transponeringerne er et godt virkemiddel for en popsang, der udelukkende består af versdele.

Klaverarrangementet på Cat Stevens udgave

Det kendte klaverarrangement på Stevens’ optagelse blev komponeret og udført af Rick Wakeman, en klassisk uddannet rytmisk pianist. Disse klaverpassager var nødvendige for at få en popsang til at vare de obligatoriske tre til tre et halvt minut. Stevens hørte Wakeman spille en klaverpassage og fik ham til at tilpasse den, så stykket kunne bruges til Morning Has Broken. Siden udtalte Wakeman, at han følte, Stevens’ version var et meget smukt stykke musik, der havde bragt folk tættere på en religiøs sandhed.

Fakta om Morning has broken

Forfatter: Eleanor Farjeon, 1931

Komponist: Cat Stevens, 1971. Yusuf Islam efter gælisk folkemelodi.

Artiklen er skrevet af Peter Riis