Morgen, lys af muligheder

Baggrund Morgen
Morgen, lys af muligheder

Wilhelm Hansens forlag opfordrede i 2003 en række sangskrivere til at komme med bud på nye morgen- og aftensange. I den forbindelse skrev Lars Busk Sørensen og Irene Becker denne svævende, drømmende morgensang. Billederne er hentet fra Busk Sørensens hjemstavn i Lemvig og skildrer mødet mellem de store og små sansninger i morgenstunden.

Nye sange skulle fortælle om livet, døden og kærligheden

I 2003 besluttede Wilhelm Hansens forlag at udgive en samling morgen- og aftensange og få skabt nye sange til brug i kirke og skole, hvor der stadig synges morgen- og aftensang. Forlaget opfordrede derfor en lang række sangskrivere til at skrive nye sange, der ”på forskellig vis afspejler tanker om livet, døden og kærligheden i Danmark i begyndelsen af 2000-årene” (fra forordet). Således blev denne morgensang til, og den er først trykt i Sange til morgen og aften, Edition Wilhelm Hansen 2004.

Morgensangen er fyldt med bogstavrim

Det er en lille, vægtløs morgensang uden de helt store dybder. Den skildrer morgenen i billeder fra naturen med flittig brug af bogstavrim:

Verden venter, vinden lufter, livet finder sted.

(vers 4)

Stort og småt mødes i morgenlyset

Her mødes det store og det små i morgenlyset: Byen stilles sammen med fuglerederne, tidens morgen med min følsomme hud, mågerne med fjorden, verdensrummet med min åbne hånd. Det er ren idyl, mørket er forsvundet, og nattens uro og spørgsmål er forstummet, har fundet sine svar; dagen er fuld af muligheder, som jeg kan gribe, hvis jeg vil. Sangen ville nok have vundet ved at tage lidt af mørket med og antyde, at der stadig er mørke og spørgsmål, kampe og smerte, selv om solen er stået op. Men det er der så mange andre sange, der handler om.

3.1   molen … fjorden: Lars Busk bor i Lemvig og skildrer naturen ved Lemvig

3.3   bakken: Lemvig ligger i en lavning mellem to høje bakker. Solen står op bag den østre bakke og skinner dér, før den når ned til byen ved fjorden

5.3   venligt: Verdensrummet personificeres, måske fordi Gud er til stede i det og spreder lys og liv og ånd (vers seks)

Irene Becker står bag den drømmende, svævende melodi

Irene Beckers melodi fra 2004 er skrevet til teksten. Den er enkel, svævende og drømmende, svarer fint til stemningen i morgenen, lyset der tager til. Ligesom teksten rummer den ikke de store spændinger. Den bruger kun fem toner, som den drejer rundt om: Den begynder på højdetonen a og bevæger sig i løbet af de to første linjer ned til grundtonen d og arbejder sig igen op til a for at falde til ro på g, kvinten, åben for næste vers, for dagens muligheder, der er lagt i min åbne hånd.

Fakta om Morgen, lys af muligheder

Tekst: Lars Busk Sørensen, 2003

Melodi: Irene Becker, 2004