Masser af succes

Baggrund Liv

Kim Larsens sang om livet bag de glamourøse kulisser i en rockstjernes liv, er fyldt med stærke, kontrastfyldte billeder. Den dystre stemning understøttes af mol-melodien, som bæres fremad af et tungt beat. Kim Larsen levede, trods sin store succes, som en slags anti-stjerne – i en almindelig lejlighed, i slidt tøj og på vej gennem byen på sin cykel.

Kim Larsen var en stor musiker, forklædt som anti-stjerne

Kim Larsen er på det nærmeste indbegrebet af succes – og dog fremstår han på mange måder som en anti-stjerne, der levede normalt i en mindre lejlighed, gik i almindeligt, ja, nogle vil sige slidt tøj. Han ejede ikke en bil – men en cykel. På trods af, at Kim Larsen ind imellem indtog synspunkter, der ikke altid var med tidsånden, flokkes et kæmpepublikum i alle aldre om ham og hans forskellige bands. De mange udgivelser solgte i historisk store tal. Kim Larsen, der var en spillemand forklædt som gårdsanger – eller omvendt, var en stor musiker/showmand og en unik tekstforfatter/komponist, der om nogen kunne fortolke både de personlige sange og fællessangene.

Livet bag successen er ikke altid lige glamourøst

Masser af succes er en beskrivelse af livet bag succesen, bag ved det offentlige og glamourøse liv. Sangen stammer fra det meget roste album Gas 5, der er indspillet i Gasolin’s storhedstid i 1975. Albummet indeholder også Rabalderstræde, Sjagge, Kvinde min og Good Time Charlie. Teksten beskriver orkestrets arbejdsbetingelser, hvor scene, lyd- og lysforhold i 1975 havde udviklet sig, så de nu optrådte på de store scener. Der var sket meget, siden bandet selv måtte transportere sit udstyr gennem Københavns gader på en trækvogn til de store halkoncerter, hvor publikum hyldede og på det nærmeste bar deres helte frem.

Masser af succes

1. Masser af succes
og det der hører til,
masser af fede spotlights,
privatliv og musik.
Fra job til job,
koncert uden stop,
iskolde garderober,
autografer og sceneskræk.
Men om natten når lyset brænder ud
og alt blir stille, er du ene,
åh så ene.

2. Venner en masse
halvtomme glas,
kærtegn og glemte løfter,
kontrakter og gas.
Ja døgn uden hvil,
hej mand, prøv nu på og smil.
Ja og spred dine smukke vinger
og flyv som en fugl.
Men om natten ...

En rastløs rejse fra koncert til koncert

Teksten er en malende beskrivelse af livet i mange menneskers fokus, i spotlight. Livet som (rock) musiker var en nogle gange rastløs rejse fra koncert til koncert med kolde garderober og fans, der gerne vil have autografer. Sådan lyder klicheen, og sådan oplevede Kim Larsen situationen på Gas 5. Bagsiden af livet i spotlight kan være hård for mange optrædende. Kontrasterne er store. Lyset har sin modsætning i mørke og lyden i stilhed. Når koncerten er slut, opleves mørket og stilheden larmende. Når fansene er gået hjem, skal man finde de rigtige venner og ikke blot skulderklapperne.

Kontrasterne er livets forudsætning

Ethvert liv består af kontraster, hvor trygheden, det gode liv og opmærksomheden/kærligheden indimellem udfordres af usikkerhed, uvaner og mangel på kærlighed. Sådan er livets vilkår. Lys eksisterer kun i kraft af mørke, lyd i kraft af stilhed, kærlighed i kraft af ensomhed osv. Det er disse almenmenneskelige eksistentielle følelser, som Masser af succes beskriver. Kim Larsen er om nogen en trubadur, der har besunget livets mange forskellige aspekter – både de lyse og de mørke eksistenser. Han har mange gange i den lange karriere ladet sit eget liv skinne igennem teksterne – ikke på en selvudleverende måde, men med poesiens stærke kraft. Således også med Masser af succes.

Mol-melodien understreger den dystre tekst

Melodien er skrevet i 3/4-takt, hvilket ikke var usædvanligt for Kim Larsen. Den mørke mol-stemning understreger tekstens lidt dystre univers. Sangen spilles med et tungt beat på takternes et-slag. Den smukke og let melankolske melodi fremføres af Gasolin’ på indspilningen Gas 5 fra 1975 som en blanding af sang og spoken word. I omkvædet folder Kim Larsen sin store og meget karismatiske stemme ud for fuld kraft. Der er tale om en stor produktion spillet af et rutineret band. Melodien omkranses af en ensom obligat guitarmodstemme, der både supplerer og kontrasterer for i løbet af sangen at dominere melodien.

Fakta om Masser af succes

Tekst: Kim Larsen / Mogens Mogensen, 1975

Melodi: Kim Larsen, 1975

Artiklen er skrevet af Jesper Vognsgaard.