Baggrund Historien
Jutlandia

Under Koreakrigen sejlede det danske hospitalsskib Jutlandia i krigszonen, og sygeplejerskerne ombord hjalp de tilskadekomne soldater. Historien inspirerede Kim Larsen til at skrive denne sang om udlængsel og omsorg. Teksten er legende - både i forhold til sproget og de historiske facts. Kim Larsen havde svært ved at knække koden til sangen. Den forløstes først for alvor ved hjælp fra Erik Clausen, og har siden indtaget en særlig plads i den danske sangskat.

Jutlandia sejlede som hospitalsskib under Koreakrigen

M/S Jutlandia var et handelsskib bygget i 1934 i Nakskov til rederiet ØK. Da Koreakrigen brød ud i 1950, bad den danske regering rederiet om at stille et skib til rådighed, så det kunne indsættes som sejlende hospital i krigszonen. Historien om hospitalsskibet, der var meget omtalt i 1950’ernes Danmark, inspirerede Kim Larsen til at skrive sin antikrigssang med en 16-årig sygeplejerske, som tilser soldaternes sår på Jutlandia, som heltinde.

Jutlandia

Kim Larsen skrev ofte om udlængsel

Det maritime og sømandens ligeså eventyrlige som ensomme liv lå Kim Larsen på sinde, og han sendte mange af sine sange på langfart over bølgen blå i jagten på landkrabbens udlængsel og uopfyldte drømme.

1. Det var i nittenniogfyrre eller cirka deromkring,
da der var krig i Korea.
Skibet hed Jutlandia, og det kom vidt omkring,
for der var krig i Korea.
Udstyret fra kælder til sal
som et flydende hospital.

2. Når drengene de skal i krig, sejler kvinderne forbi
på de røde-kors-malede skibe,
og Lili-li Marleen synger “auf wiederseh’n”,
når de falder på stribe.
Kanonerne spiller første violin,
c’mon soldier, syng med på melodi’n:

3. Hun sejler gennem natten med alle sine børn,
levende og døde.
Hvid som en jomfru og tapper som en ørn
går hun krigen i møde.
Sygeplejerske på seksten år
tilser soldaternes sår.

og sømanden hjemvendt fra havet.

Kreativ omgang med historiske facts

Hyldesten til den kvindelige omsorg, Kim Larsen gerne stillede op imod krigens maskuline væsen, skrev sig ind i hans lange serie af sange til og om stærke kvindeskikkelser. Sangen rummer også en anden typisk Kim Larsen-finte; den frie omgang med historiske fakta og årstal. Den berømmede og ofte citerede indgangslinje: ”Det var i nittenniogfyrre eller cirka der omkring / Da der var krig i Korea” er forkert. Koreakrigen startede i 1950, og M/S Jutlandia blev først sat ind året efter. Men netop det lille ”eller cirka deromkring”, som giver teksten det legende, mundrette præg, er en af grundene til, at sangen er så elsket.

Kim Larsen

Kim Larsen legede med sproget

For danskerne var Kim Larsens nogle gange bevidst barnligt naive leg med ordene en kærkommen påmindelse om en national egenskab, vi gerne bryster os af: den glade leg med ord og poesi, parret med et vist frisind. I virkeligheden var de sygeplejersker, der sejlede med Jutlandia, ikke uerfarne piger på 16 år. De havde en gennemsnitsalder på 35 år og den nødvendige rutine til det dramatiske og krævende arbejde.

Erik Clausen hjalp sangen helt i mål

Men de greb, Kim Larsen foretog i teksten, var nødvendige for at få forløst en sang, der i sjælden grad drillede ham. I over et år arbejdede han på den uden at kunne få den til at gå op. Først da vennen Erik Clausen tilså teksten og kom med bidrag, faldt det hele på plads, og Jutlandia blev en af de mest populære juveler i den store sangskat.

Stevensons ord inspirerede til omkvædet

Som så ofte før kom inspirationen til sangen fra en af de litterære helte, i dette tilfælde skotske R.L.S. Stevenson, forfatteren til Skatteøen. På hans gravsten kan man læse de maritime linjer: “Home is the sailor, home from the sea / And the hunter home from the hill.” Hos Kim Larsen blev linjerne til: “Hjemme er jægeren hjemvendt fra jagt / Og sømanden hjemvendt fra havet.”

Melodien sejler afsted med skumsprøjt og god bas

På albummet Forklædt som voksen skubbes hittet fra land af en blæserkvartet med energi nok til at sende Jutlandia helt til Korea med enorm medvind. Bugtende og flyvende som en legesyg delfin sejler melodien over bølgerne med skumsprøjt fra blæserne, dansende på Henning Polds dybdegående undervandsbåd af en bas.

Sangen er den fødte klassiker

Oven på melodien, der ikke uden ironi er lige så triumferende som en militærfanfare, afleverer sangeren sit kvad til krigens egentlige helt(inde), den 16-årige sygeplejerske, der er ” Hvid som en jomfru og tapper som en ørn”. Der er patos og krigsdrama nok til en film i både tekst og melodi på en født klassiker fra Kim Larsen, hvis musik og tekst skaber billeder nok til, at man til enhver tid kan stævne med ud og se filmen for det indre øje.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til Højskolesangbogen for børn. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne

Fakta om Jutlandia

Tekst: Kim Larsen, 1986

Melodi: Kim Larsen og Henning Pold, 1986

Artiklen er skrevet af Erik Jensen.