Imagine

Baggrund Frihed og fællesskab

I sangen inviterer John Lennon os alle til at forestille os en verden uden grænser og barrierer, uden splittelse og fokus på materielle goder; en verden i harmoni. Sangen er en af verdens mest kendte sange med dens ikoniske klaverforspil i det rolige tempo, de lennonske tonegentagelser og omkvædets traditionelle og trygge kadence.

John Lennons første soloplade var barsk

Da The Beatles definitivt var gået i opløsning i foråret 1970, rejste John Lennon og Yoko Ono til Californien for at gå i psykoterapi hos dr Arthur Janov, hvis Primal Scream koncept kort fortalt går ud på at lade patienten rase, skrige og græde sine barndomstraumer - og hvad der ellers har gjort ondt i livet hidtil - ud.

Dette afspejlede sig i Lennons første solo-LP John Lennon / Plastic Ono Band fra december 1970, som var en barsk affære: simple sange, sparsomt instrumenteret, rå og upoleret produktion og en sangstemme der inkluderer skrig og vræl. De hudløst ærlige tekster handlede om barndommens traumer (tab af far og mor), skarp kritik af det engelske samfund og den vestlige verdens kultur samt en forkastelse af hele Beatles-myten og 60’ernes naive hippiefilosofi. En af de sidste sætninger på LP’en lyder ”the dream is over”.

John Lennon. Foto: Roy Kerwood

Imagine inviterer til at se verden med nye øjne

Lennons anden solo-LP - udgivet i september 1971 - begynder med en ny drøm, udtrykt i titelsangen Imagine, hvor vi alle inviteres til at forestille os en verden uden grænser og barrierer, uden opsplitning på grund af religion og nationalitet, uden tanke på belønning i en himmel eller fordømmelse i et helvede og uden fokus på materielle goder. En verden uden grådighed eller sult, hvor menneskene lever sammen i fred og harmoni, her og nu.

Lennon henter inspiration fra Yoko Ono

Teksten er stærkt inspireret af Yoko Onos digtsamling Grapefruit fra 1964, som rummer adskillige digte der indledes med Imagine… Her fx digtet Cloud Piece: “Imagine the clouds dripping. Dig a hole in your garden to put them in”. Endvidere var Lennon inspireret af ”positiv bøn”: før man beder om noget, bør man forestille sig det, man drømmer om - formulere hvad det konkret er, man beder om.

Musikken er typisk for John Lennon

Musikalsk set er Imagine formentligt inspireret af to store klaverbårne ballader med religiøse overtoner fra 1970:  Paul McCartneys Let it Be og Paul Simons Bridge over Troubled Water. Det ikoniske klaverforspil i et roligt tempo - med akkordbrydninger og den iørefaldende kromatiske figur op på en uforløst ledetone - anslår en højtidelig, hymneagtig stemning.

Melodien rummer flere af John Lennons foretrukne musikalske virkemidler: tonegentagelser som præger verset i fraser som ”Imagine there’s… / it’s easy if…” (jf All-You-Need-is-Love) og melismer - flere toner på samme stavelse - som i ”you may sa-a-a-ay… / I hope some da-a-a-ay…” (jf “Lucy in the sky-y with di-i-ia-monds”). Samt et iørefaldende melodisk hook: ”you-hoo-oo-oo-oo”, som indleder omkvædet.

Harmoniseringen er præget af simple kadencer - verset vipper mellem 1. og 4. trin, som det kendes fra gospelmusik, og omkvædet er baseret på en traditionel og tryg tonal kadence.

Sangen er en af verdens mest kendte

Imagine er John Lennons bedst solgte og mest kendte sang. Den optræder regelmæssigt på lister over Mest spillede sange i det 20. århundrede og Greatest Songs of All Time. Det er den sidste sang, der hvert år spilles på Times Square, N.Y., inden det nye år rinder ind.

Nogle finder den sentimental, rent utopisk og hyklerisk - en millionær sidder ved et flygel på sit landsted og beder os forestille os en verden uden ejendomsret? Men flere synes, det er en bevægende hymne til troen på menneskeheden og håbet om, at vi en dag tager ansvar for vores fælles klode.

Fakta om Imagine

Tekst og melodi: John Lennon, 1971

Artiklen er skrevet af Ejvind Dengsø.