Hej april

Baggrund Året

Denne forårssang er en af 12 nye årstidssange, som blandt andre Iben Krogsdal og Erik Sommer blev inviteret til at skrive i forbindelse med "Kolding sangens by" i 2015. Sangen tiltaler april som en person, der banker på døren og bliver inviteret ind i haven, og både tekst og melodi sprudler af liv og forårsglæde.

Sangen er en af 12 nye danske årstidssange

Iben Krogsdal (se nærmere i artiklen om Lige før timerne mørkner) fortæller om sine to årstidssange i Højskolesangbogen (se også Lige før timerne mørkner), at hun og Niels Brunse af "Kolding Sangens By" blev inviteret til at skrive 12 nye danske årstidssange, som Erling Lindgren og Erik Sommer blev bedt om at skrive melodierne til.

"Vi takkede alle ja, og vi skrev derefter på skift de nye sange gennem et helt år. Først skrev en af forfatterne en tekst, derefter fik den en melodi (vi havde fordelt månederne på forhånd), og så læste/hørte vi hinandens sang og lod os inspirere af den til at skrive videre. Vi begyndte i september, og da cyklussen var sluttet, blev sangene trykt i en bog og sunget til en festlig alsangskoncert på Kolding Bibliotek."

Teksten tiltaler april som en person

Inspirationen til sangen stammer fra Iben Krogsdals daglige spadsereture i Hjortshøj på Djursland. Det er en sang, der sprudler af livsglæde og sprogligt overskud. April tiltales som en person, der kommer og banker på døren og nu inviteres ind i haven, hvor Krogsdal først må forberede sig på forårssolen: "(jeg tar lige / solcreme på ørerne)". Indskudte parenteser som denne skaber indtryk af pludselig improvisation.

Hej april

1. Hej april! Jeg tænkte nok du ville
banke på dørene
gul og grøn og lys og af dig selv!
Sæt dig her i haven (jeg tar lige
solcreme på ørerne)
− undskyld alt mit ukrudt naturel
nu blir livet nyt i vores parker
og de første havrespirer sparker

2. Børn går rundt med splinternye skrammer
udenpå benene
spurve bygger rede i et blik
bøgen vokser lodret ind i himlen
ud gennem grenene
angsten kludrer med sin logistik
der blir hoppet højt på trampoliner
sorgen ved da ikke hvad det ligner!

3. Kirkegavlen lyser så den blænder
alle i byerne
mens dens klokker ringer af sig selv
sjælens triste årsrapporter letter
op over skyerne
som en svaneflok mod himlens hvælv
folk i sygeseng får hold i ryggen
sådan som de strækker sig mod lykken

4. Se! Hvor der blir makket med gardiner
inde i husene
(stuerne skal også have sol!)
nåden springer ud som konfirmander
(de kommer susende)
modet tør godt vippe i sin stol
en jeg kender som er lidt en stakkel
nybegynder livet som mirakel

5. Men april, du er lidt kort i længden
maj er på trapperne
vi må nyde hvert sekund vi får
snart er børn på vej med bare tæer
ud mellem krabberne
snart skal lyse strande blege hår
endnu er det bare ikke sommer
det er liv og liv og liv der kommer

Iben Krogsdal leger med sproget

Krogsdal ynder at lege med ord og kendte udtryk. Udtrykket "ukrudt naturel" minder f.eks. om "youghurt naturel" (første vers). Vi er vant til, at træerne ikke vokser ind i himlen, men Krogsdal drejer udtrykket, så "bøgen vokser lodret ind i himlen". Ikke kun april personificeres, det gør angsten også, når den "kludrer med sin logistik", hvorved brodden tages af angsten.

Et dagligdags udtryk som "Jeg ved da ikke, hvad det ligner" forbindes overraskende med sorgen (andet vers). Kombinationen af sjælen og de triste årsrapporter bringer associationer til årsopgørelser med underskud; men her i april letter de bare og forsvinder op over skyerne. Og man kan næsten mærke det, når de sengeliggende "får hold i ryggen / sådan som de strækker sig mod lykken" (tredje vers).

April er lidt kort i længden

Det er tid til forårsrengøring, og i gamle dage betød det, at de mørke vinterportierer blev skiftet ud med lette sommergardiner. Jo, der blev "makket med gardiner", så solen kunne komme ind i stuerne. Også nåden og modet er skildret som personer, der bare tør leve livet og f.eks. "vippe på stolen", sådan som børn gør (fjerde vers). April er dog "lidt kort i længden", som det hedder med en sjov sammenstilling af korthed og længde. Og så kommer overskuddet igen til udtryk i sidste linjes "liv og liv og liv". Det er ikke nok at sige det en enkelt gang, når man tænker frem mod maj og den kommende sommer!

Få klaverspil til fællessangen

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

God fornøjelse!

Erik Sommers melodi emmer af forårsglæde

Melodien er komponeret af højskolemanden Erik Sommer (f. 1948), som har komponeret melodier til adskillige danske sange og salmer. Hans melodi til Hej april emmer af forårsglæde i kraft af dens mange springende bevægelser (især de opadgående kvartspring) og dens livfulde harmonisering. Tekstens metrik har begrundet en melodisk udformning, hvor totakters-fraser afveksler med tretakters-fraser. Denne metriske uregelmæssighed er i høj grad med til at give melodien dens særpræg og charme, og det samme er den fine harmoniske variation ved sjette og syvende takts gentagelse af de indledende takter.

Fakta om Hej april

Tekst: Iben Krogsdal, 2014

Melodi: Erik Sommer, 2014

Artiklen er skrevet af Kirsten Nielsen, melodibeskrivelsen af Per Drud Nielsen.