Fields of Gold

Baggrund Kærlighed

Sangeren og musikeren Sting har haft en imponerende karriere - både som frontfigur i new wave-bandet The Police og som soloartist. Han skrev Fields of Gold i 1993 med inspiration fra de engelske marker og solnedgange samt kærligheden til hustruen Trudie Styler. Sangen handler om, at lykken afhænger af ens evne og mod til at forpligte sig over for den, man elsker.

Sting var allerede som ung interesseret i musik

Sting, med det borgerlige navn Gordon Matthew Summer, er født den 2. oktober 1951 i et arbejderkvarter i Newcastle. Allerede som ung var han interesseret i musik og havde en særlig kærlighed til Beatles og jazzmusikere som Thelonious Monk og John Coltrane. Sting drømte om at blive en berømt og rig musiker, men uddannede sig først som lærer.

Under sin uddannelse spillede han i jazzbands som Phoenix Jazmen og Last Exit. Kælenavnet ”Sting” (Stik) fik han af et bandmedlem fra Phoenix Jazmen, idet han altid optrådte i en sort/gul skjorte under deres koncerter.

I London begyndte musikken at spille

Efter at have spillet jazz og eksperimenteret med rockmusik flyttede han i 1977 til London, og der begyndte musikken for alvor at spille. Sting dannede samme år The Police med trommeslager Stewart Copeland og guitarist Henri Padovani. Padovani blev senere erstattet af guitarist Andy Summers.

Frontfigur i tidens mest populære new wave-trio

Sting blev således, frem til 1984 hvor gruppen gik i opløsning, frontfigur, komponist og bassist i periodens mest populære new wave-trio, som opnåede en enorm succes verden over. Herefter lancerer Sting en solokarriere, der byder på flere velkendte udgivelser, hvor han genremæssigt bevæger sig i grænselandet mellem rock, pop og jazz.

Sting. Foto: Davis Shankbone

Sting er blevet hædret med adskillige priser

Som soloartist og sammen med Police har sting modtaget 17 Grammy Awards, og gruppen blev i 2003 optaget i Rock and Roll Hall of Fame. Som solist blev Sting optaget i Songwriters Hall of Fame i 2002.

Det sociale og politiske engagement

Op gennem 80’erne blev Sting politisk og socialt engageret. Han optrådte på Live Aid i 1985. I 1986 og 1988 optrådte han på Amnesty Internationales koncerter for menneskerettigheder. I 1987 grundlagde han Rainforest Foundation. En organisation til beskyttelse af regnskoven og dens oprindelige folk.

Sangen er en kærlighedssang om hverdagens lykke

Fields of gold er fra udgivelsen Ten Summoner's TalesSangen handler om at føle sig glad, men at vide, at glæden vil ende en dag.

Han skrev sangen, efter at han havde købt en herregård fra 1500-tallet i Wiltshire i det sydvestlige England. Han siger selv følgende om stedet:

”I England er vores hus omgivet af bygmarker, og om sommeren er det fascinerende at se vinden bevæge sig over den skinnende overflade, som bølger på et hav af guld. Der er noget iboende sexet ved synet, noget primært, som om vinden elskede byg. Elskere har givet løfter her, jeg er sikker på, at deres indbyrdes forpligtelser styrkes af sæsonens trøstende cyklus”.

Lykken afhænger af evnen til at forpligte sig

Solnedgange og markens farver er således en inspiration til teksten sammen med hans kærlighed, Trudie Styler, som han giftede sig med i 1992. Sangeren erkender, at han har givet løfter om kærlighed før og brudt disse løfter, men han forpligter sig denne gang til at give et løfte, der vil vare ved. Når man bliver ældre, er man klar over, at man skal forpligte sig, fordi lykken afhænger af det. Fields of Gold, hverdagens lykke.

Sting har udtalt, at han har forsøgt at skrive teksten sådan, at den er tidløs og lige så godt kunne være skrevet i 1500-tallet.

Melodien følger en popform

Originaltonearten er D-dur, og formen er en popform: Intro-A-A-B-A-(solo over A)-A-outro.

Becifringen er enkelt og består af akkorder på trin I-IV-V-VI. Sangen kan med fordel spilles på guitar og for at opnå sangens svævende karakter, er det vigtigt, at a-mol akkorden med add9 spilles (a, h, c og e). Melodien spænder over en oktav.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

Fakta om Fields of Gold

Tekst og melodi: Sting, 1993

Artiklen er skrevet af Peter Riis.