Du kom med alt det der var dig

Baggrund Kærlighed
Jens Rosendal - Du kom med alt det der var dig

Sangen er et af Højskolesangbogens store hit. Jens Rosendal skrev den om sin egen homoseksuelle kærlighed. Senere blev den en del af et teaterstykke om Klods Hans. Sangen beskriver en forelskelse, der sprænger alle rammer - prinsessens forelskelse i Klods Hans, og hans egen forelskelse i en anden mand.

Oprindeligt en del af højskoleteaterstykket Klods Hans

Sangen indgik oprindeligt i højskoleteaterstykket Klods Hans. Den er skrevet med baggrund i forfatterens egen forelskelse, men kunne indgå i teaterstykket. Ved arbejdet med 17. udgave af Højskolesangbogen indsendte Jens Rosendal nogle tekster til det daværende sangbogsudvalg, som bad Per Warming lave en melodi til den.

En af de mest populære sange

Udvalget ønskede ikke at medtage de to sidste strofer, men forfatteren fastholdt, at de måtte tage det hele eller droppe sangen. De tog heldigvis det hele, og siden er den blevet en af de mest populære moderne fællessange og bruges i mange forskellige sammenhænge fra dåb til begravelse.

 

Læs også Højskolebladet interview med Jens Rosendal

 

Sangen om forelskelse

Sangen beskriver en forelskelse, der sprænger alle rammer. Som prinsessens forelskelse i den selvstændige og fandenivoldske Klods Hans. Hun blev ikke forelsket i Per og Poul, som ellers havde gjort alt det rigtige i skolen og hos far og mor. I eventyrene er det nemlig noget andet, der er brug for, når man står over for trolden i skoven eller prinsessen på slottet. Det er ikke faglighed, kundskaber eller det ydre, men trofasthed over for egne værdier.

I sangen er forelskelsen så ubegribelig, at alt involveres i den – både tøvejret, købmanden, blomsterne, himlen og Vorherre selv. Alt bliver muligt, når prinsessen forelsker sig i bondedrengen.

I de tre første strofer er det prinsessen, der synger, mens de to sidste er begges. Hun synger ligefremt om det nære og grænsebrydende, når hun pludselig stormer ud og køber øl og mærker hans varme og gode næve. I deres fælles strofer synger de om, at forelskelse og kærlighed er så ubegribelige størrelser, at de højeste kræfter må være på spil, og at livet trods alle smerter er livet værd. Det er som i slutningen af Mozarts Tryllefløjten.

Det blev startskuddet til at tale om hans homoseksualitet

Da sangen var blevet et hit, og Jens Rosendal siden blev interviewet om dens baggrund, fortalte han, at den var blevet til i en kærlighed, som også for ham var grænsesprængende: hans forelskelse i en anden mand.

 

Læs også artiklen om Rosendals sidste sang