Du ska få en dag i mårå

Baggrund Liv

Sangens budskab er, at selvom tilværelsen kan være svær at klare, er det vigtigt at huske på, at der kommer en ny dag i morgen. Teksten er skrevet af Alf Prøysen, der var kendt for at skrive om hverdagens hændelser og situationer, og som på mange måder fungerede som et talerør for græsrødderne. Melodien er skrevet af viseforfatteren og komponisten Otto Nielsen.

Alf Prøysen skrev om hverdagens hændelser

Visen er udgivet med kun ét vers og refræn i bogen Tolv viser på villstrå, 1964.

Alf Prøysen voksede op under trange kår på et lille husmandsbrug i Ringsaker. Han skrev i begyndelsen på norsk riksmål, se fx Å, den som var en løvetann; men tidligt gik han over til at skrive på hedmarksdialekten, som tales på egnen øst for Mjøsa, Norges største sø. Fra oktober 1951 og helt frem til sin død i 1970 skrev han hver lørdag en lille historie eller nogle vers i Arbeiderbladet i Oslo. Han tog hverdagens hændelser og situationer på kornet og blev på mange måder græsrøddernes talerør. Et tilbagevendende tema var: ”Hvorfor være stor når man er lykkelig som lille”. De af Prøysens fortællinger, som er nået længst ud over landets grænser, er bøgerne om Teskekonen.

Sangen minder om, at der kommer en ny dag

Sangens budskab er, at når livet går en imod, og det føles svært at klare tilværelsen, så må man altid huske på, at der kommer en ny dag i morgen med nye chancer og muligheder. Trøst og inspiration kan hentes i naturen, noget så enkelt som suset fra fyrreskoven gør atter livet værd at leve.

1.1   gret: græd. lei: trist

1.3   tufsete: sølle

1.4   furukrona: fyrretræernes kroner

1.5   i måra: i morgen kjærringa: konen

1.9   greie: klarer

2.1   vaksin: voksen

2.2   jinta: pige

2.3   ville skauen: den vilde skov

2.4   linne: milde

3.2   Åsmarken: stednavn i den nordlige del af Hedmarken

3.3   streve: arbejder hårdt titt og trutt: jævnt fra dag til dag

3.4   stutt: kort

Otto Nielsen skrev melodien

Otto Nielsen var en kendt viseforfatter og -komponist, fast tilknyttet Norsk Rikskringkasting fra 1957-1979. Melodien blev første gang præsenteret i hans radioprogram Søndagsposten. Den lange melodi, 24 takter, holdes sammen af den fastholdte punkterede rytme. Den består af et fortællende kort vers fortrinsvis i mol, der med en kraftig modulation lægger op til det lange refræn dur. Her gentages den samme opfordrende melodilinje med små ændringer i alt tre gange så den hurtigt virker bekendt.

Fakta om Du ska få en dag i mårå

Tekst: Alf Prøysen, 1964

Melodi: Otto Nielsen, 1966

Artiklen er skrevet af Karsten Dalsrud.