At kende sig selv

Baggrund Frihed og fællesskab

Sangen er en bestillingsopgave fra Folkehøjskolernes Forening i anledning af 150-året for Danmarks første højskole i Rødding. Jesper Kallesøes tekst handler om unges søgen efter identitet - om at sprænge grænser og blive sig selv. Den henvender sig til et "du", der frigøres i åbenhed og fællesskab med andre. Erik Sommer skrev melodien.

Folkehøjskolernes Forening bestilte sangen til 150-året 

At kende sig selv er en bestillingsopgave fra FFD, Folkehøjskolernes Forening. Den er skrevet i 1994, da folkehøjskolerne fejrede 150-året for Danmarks første højskole i Rødding. I den anledning udgav FFD’s Forlag et hæfte med titlen 6 folkelige sange, heriblandt også Blinkende dråber (Højskolesangbogen nr. 82). Alle seks var nyskrevne. Komponisten Erik Sommer og tekstforfatteren Jesper Kallesøe, begge lærere på Nr. Nissum Seminarium ved Lemvig, bidrog med denne.

 

Læs mere om Folkehøjskolernes historie

Formsproget gør sangen velegnet som fællessang

Med sit strengt metriske og strofiske formsprog er At kende sig selv velegnet til fællessang. De fem strofer rimer klassisk, ababccb. Sangen har desuden et stærkt billedskabende og sanseligt sprog.

Jeppe Aakjærske allitterationer

I sangen optræder både ”møl i spiraler”, ”kometernes haler” og en kærlighed, der med næsten Jeppe Aakjærske allitterationer ”dirrer i dunet om dammenes siv”. Det sidstnævnte er et lokalt sanseindtryk fra Lemvigegnen, hvor Kallesøe, der kalder sig selv en hjemmefødning, er født i 1952 og stadig bor. Indimellem har han dog uddannet sig som cand.mag. i kristendom, tysk og filosofi på Aarhus Universitet.

Jesper Kallesøes debutsang i Højskolesangbogen

Jesper Kallesøe holder af ballader med scenisk fremadskridende handling, og det fremgår også af denne debutsang i højskolesangbogen. Hans mest kendte ”voksensang” er nok Der findes en frihed. Sammen med Erik Sommer har han også produceret en række børnesange.

Sangen handler om at sprænge grænser og blive sig selv

At kende sig selv handler om unges søgen efter identitet. Om at sprænge grænser og blive sig selv – uden navlebeskuende selvoptagethed. Kallesøe betegner sangen som ”et livsanskuelsesprojekt”. Den er ”et korrektiv til det selvoptagede”.

Den henvender sig til et ”du”, den enkelte, der frigøres i åbenhed og fællesskab med andre ved at turde slippe den forstandsmæssige kontrol. Og kærligheden bryder ind i selvrealiseringen som en suveræn kraft, der kommer bag på enhver, som det fremgår af sangens anden strofe. Budskabet i sidste strofe er, at først i mødet med den anden lærer man sig selv rigtigt at kende – og vokser ved det.

 

Stream klaverakkompagnement i app'en, på Spotify, iTunes mm.