Both Sides Now

Baggrund Liv
Both sides now

Joni Mitchell er én af de mest anerkendte kunstnere i nyere tid. Hendes helt særlige lyd og evne til at sætte ord på menneskers forvirring, desillusionering og kærlighed gør hendes sange utroligt stærke. I Both Sides Now bruger hun skyerne som et billede på livets dobbelthed: Den ene dag ser de bløde og venlige ud, og næste dag kan de være fulde af regn og skygge for solens stråler.

Joni Mitchell er både musiker og kunstmaler

Joni Mitchell, født Roberta Joan Anderson, er en canadisk sanger, musiker, komponist og kunstmaler født den 7.11.43 i Fort Macleod, Canada og vokset op i Saskatoon, Saskatchewan.

Hendes sange er præget af både folk, pop og jazz

Mitchells sange stikker genremæssig i mange retninger: folkemusik, pop, rock og jazz. Hendes sange afspejler ofte sociale og miljømæssige idealer samt hendes tanker om romantik, forvirring, desillusionering og glæde.

David Crosby fik øje på Mitchells talent

Mitchell begyndte at optræde på Coffee Houses og natklubber i hele det vestlige Canada, men flyttede i 1965 til USA, hvor hun begyndte at turnere og blev en del af folkemusik-scenen i New York. Under en koncert overværede David Crosby (fra Crosby, Stills & Nash) Mitchell og tog hende med til det blomstrende musikmiljø i San Francisco. Det var også Crosby, der producerede Mitchells første album Song to a Seagull.

Polio tvang Joni Mitchell til at stemme sin guitar anderledes

Joni Mitchell blev som niårig ramt af polio ligesom hendes senere ven og musikalske samarbejdspartner Niel Young. Bivirkningerne af polioen tvang hende til at eksperimentere med alternative måder at stemme guitaren på, og specielt på sine tidlige plader benytter hun sig af ”open D” og ”open G” stemning. Det giver den specielle Joni Mitchell sound. I ”open D”, som er tilfældet i Both Sides Now, stemmes guitaren på følgende måde fra den dybeste til den højeste streng: D-A-D-Fis-A-D, så guitaren er stemt i D-dur.  Med capo i fjerde bånd bliver tonearten Fis-dur, som er tilfældet på originalindspilningen.

Joni Mitchell, 1974, Foto: Paul C. Babin

Skyerne omskiftelighed bliver symbol på livets uforudsigelighed

Both Sides Now er fra Mitchells andet album Clouds, og her spillede hun akustisk guitar og keyboards. Hun producerede alle albummets sange undtagen Tin Angel. I sangen, som handler om livets erfaringer, bruger hun skyer som eksempel på, at de den ene dag ser lækre og bløde ud, og den næste dag blokerer for solen og indeholder både regn og sne. I omkvædet konstaterer hun, at selvom hun har set skyerne, kærlighed og livet fra flere (begge) sider, så ved hun stadig ikke alt, og selvom andre oplever hende på én måde, er hun også andet end det.

Mitchell beskriver den almenmenneskelige forvirring

Den sidste linje i omkvædet ændrer sig gennem sangen - startende med "Jeg kender virkelig ikke skyer overhovedet", derefter "Jeg kender virkelig ikke kærlighed overhovedet" og afslutter sangen med ”Jeg kender virkelig ikke overhovedet livet.” I 1969, hvor sangen blev udgivet, havde hun allerede oplevet mange glæder og sorger og opdaget, at når man ændrer perspektiv, ændrer billedet sig også. På sin smukke poetiske måde åbner hun sit hjerte for den forvirring, der er en del af ethvert menneskeliv. Hun malede albummets omslagsbillede - et selvportræt som minder om, at beskueren og kunstneren kan have forskellige perspektiver og dermed forskellige oplevelser.

Andre kunstnere har stor respekt for Joni Mitchell

Joni Mitchell er en af de kunstnere fra de seneste 50 år, der nyder størst anerkendelse blandt andre musikere.

Melodien henter inspiration fra både pop og folkemusik

Formen på Both Sides Now er en popform i 4/4-takt med skiftevis vers og omkvæd: Intro-A-B-A-B-A-B-B-outro. Toneomfanget er stort og strækker sig over en oktav plus en kvart, hvilket er 11 tonetrin. Melodien er horisontal, da den overvejende benytter sig af toner fra toneartens skala. Den benytter sig af akkorderne mellem første og sjette trin med hovedvægten på vekslen mellem første og fjerde trin, altså modale træk, hvilket er typisk for meget folkemusik og især nyere amerikansk folkemusik fra 60’erne.

Fakta om Both Sides Now

Tekst: Joni Mitchell, 1969