Begynd daen med en sang

Baggrund Morgen
Jorden har vendt sig en omgang

Poul Henningsens morgensang trækker linjer til Grundtvig og er en sprudlende hyldest til det at vælge livsmod og glæde til. At være glad er ikke bare det modsatte af at være mismodig. Det er også det modsatte af at være ligeglad. Den jazzede melodi er meget sangbar, når man først har fået den lært, og minder os om jordens roterende bevægelse.

En god morgensang, der fortæller om et ukueligt gåpåmod

En god morgensang er en sang, der spænder fjederen i folk, så de får lyst til at give sig i kast med dagens gøremål, fx Grundtvigs Morgenstund har guld i mund med linjerne ”Gå da frit enhver til sit…”. Det samme ukuelige gåpåmod findes i denne morgensang af Poul Henningsen (PH). Faktisk er der et så påfaldende tematisk fællesskab mellem de to sange, at man må tro, at PH har haft Grundtvig i baghovedet, da han skrev sin sang. Det gælder morgenen som en genfødsel (en ny begyndelse), det at sangen allerede er i gang i naturen, og det gælder ubekymretheden og glæden: ”Vågn dog nu. Glæd dig dog!” og ”Mornen er ny, ren og forgyldt”.

PH Poul Henningsen

Ateisten PH satte pris på Grundtvig

Mange vil ellers sikkert mene, at der er temmelig stor forskel på ateisten PH og Grundtvig. Noget kunne tyde på, at forskellen ikke er så uoverstigelig endda. Folk, der stod PH nær, kan bekræfte, at han satte pris på Grundtvig:

Ja, gu’ er jeg grundtvigianer – bare uden Vorherre

PH

Med sine lovsange til København med sporvognenes sang, cyklernes klang og med sin glæde over sproget, landet, lyset, luften, kvinden, kunsten og kærligheden har PH foretaget en historisk ajourføring af Grundtvigs poetiske livsbegejstring til det moderne menneskes tilværelse. Han har i sine viser og sange besunget det nære, jævne og muntre liv, der også er kernen i den grundtvigske livsoplysning (se Et jævnt og muntert, virksomt liv på jord).

Begge kæmpede mod fordomme og dødbideri

Forbindelsen mellem de to går endda videre end det. De står side om side som kampfæller i den folkelige kamp mod umyndiggørelse, fordomme, akademisk indskrænkethed, dødbideri, menneskelig ligegyldighed, ”undgængeri”, hykleri og forstillelse. De er begge to ude på at åbne livets døre for andre ved at minde om, at livet skal være båret af glædens magt.

Morgensangen indgik i en radiokabaret

PH’s morgensang indgik i en radiokabaret i 1937 med titlen Begynd daen med en sang. Ved at begynde dagen med en sang har man valgt at alliere sig med livsmodet. At synge er at tilkendegive, at livet og glæden skal være i overskud, påstår PH. At være glad er ikke bare det modsatte af at være mismodig. Det er også det modsatte af at være ligeglad!

Christensens sprudlende melodi afspejler jordens rotation

Bernhard Christensens melodi er sprudlende, energifyldt og yderst sangbar, når man først har lært den. De indledende trioler understøtter fornemmelsen af jordens drejende bevægelse.

Fakta om Begynd daen med en sang

Tekst: Poul Henningsen, 1937

Melodi: Bernhard Christensen, 1937