Bedstefar, tag dine tænder på

Baggrund Året
Bedstefar, tag dine tænder på

Frank Jæger udgav en samling årstidsdigte, hvoraf dette - med titlen April, april - er det første. Teksten er humoristisk og fortæller om forskellige figurers hverdagsoplevelser i foråret - bedstefaren, fruen, degnen og trolden. Tony Vejslev har skrevet den lette og muntre melodi.

Frank Jæger udgav en digtsamling om årstiderne

I 1950 udsendte Frank Jæger sin tredje digtsamling på tre år, De 5 aarstider. Digtene er grupperet i fire afsnit, som følger årets gang, samt et femte, endnu et Foraar, der består af en digtsuite til den nyfødte datter Ene; barnet er den femte årstid, en ny livscyklus begynder.

Digtets oprindelige titel er April, april

Bedstefar, tag dine tænder på er digtsamlingens første digt – med titlen April, april. Efter det knugede, indadvendte vinterliv, ”søbemadens triste tid” (1.2), følger nu det sprudlende forår: Stilstand afløses af bevægelse, i naturen såvel som i menneskenes hverdag.

Billedsproget er humoristisk og næsten surrealistisk

Digtets billeder er humoristiske: Den gamle mand der tager de forlorne tænder på for at spise gulerødder (vers et), og degnen der går omkring og leder efter skolebørnene (vers tre) – og poetiske, nærmest surrealistiske: Anemonerne der gror ud af jeg’ets mund (vers to), og fugleungerne der er udruget i hans skæg (vers fire).

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til Højskolesangbogen for børn. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne

Tony Vejslev satte musik til mange Jæger-digte

Ungdomsvennen Tony Vejslev satte musik til mange af Frank Jægers digte allerede på manuskriptstadiet (jf. Vi, der valgte regnen). Om denne sang, der nok er den mest kendte af de såkaldte Jægerviser, har komponisten fortalt, at Frank Jæger for en sjælden gangs skyld lod sig overtale til at ændre manuskriptet til en mere traditionel sangtekst. April, april var nemlig oprindelig helt uden enderim; da digteren nu var i gang med at lave om, foretog han også det, Tony Vejslev har kaldt ”en poetisk stramning, som klart var en forbedring”. Mest markant er ændringen af andet vers, hvor det første udkast lød:

Frue i det nye silkeskørt
læn Dem knitrende imod min mave,
pluk en anemone af min mund,
put den varsomt ind til Deres bryster.

Verset har fået en lidt mere alvorlig og mere intim tone efter at 4. linje er blevet ændret til ”planter dem i sine minders have”, og efter at den direkte henvendelse til et ”De” er fjernet.

Melodien har en let og munter tone

Tony Vejslevs melodi i 19 Jægerviser, 1953, er let og munter i tonen og følger noget håndfast digtets linjedelinger. Med den markante pausering efter 1. linje understreges det, at hvert vers begynder med at præsentere en person ”Bedstefar”, ”Fruen”, ”Trold” – og i tredje vers en gruppe – ”Underfulde børn”.

Haastrups melodi er fra 1972

I 1972 udsendte Bent Haastrup sin melodi til digtet. Den er i typisk 70'er-rytme og blev meget udbredt. Den er nu taget med som b-melodi.

Fakta om Bedstefar, tag dine tænder på

Tekst: Frank Jæger, 1950

Melodi: Tony Vejslev, 1953