Away in a Manger

Baggrund Året
Away in a manger

Denne julesang er som regel en af de første sange, engelsktalende børn lærer, og den synges meget ofte i krybbespil. Hvem der har skrevet de to første vers er uvist, mens det tredje vers er skrevet af John Thomas McFarland. Teksten har været sunget på over 40 forskellige melodier, men Kirkpatricks enkle melodi er særligt velegnet til børn - og måske derfor meget udbredt.

Forfatteren til de to første vers er ukendt

I Nordamerika tilskrives Martin Luther både teksten og melodien til Away in a manger. De to første strofer kom i Little Children’s Book for Schools and Families, udgivet i Philadelphia i 1885 af den evangelisk-lutherske kirke i Nordamerika – og med en melodi der nu ikke længere bruges (en af mindst 41 melodier som teksten har været sunget til gennem årene). Hvem der har skrevet de to første vers, vides ikke. Det tredje vers har John T. McFarland sandsynligvis skrevet engang mellem 1904 og 1908. Sangen er altså amerikansk, men den er udbredt i hele den engelsktalende verden.

Away in a manger

1. Away in a Manger, no crib for a bed,
The little Lord Jesus laid down His sweet head,
The Stars in the bright sky look'd down where he lay,
The little Lord Jesus asleep on the hay.

2. The cattle are lowing, the baby awakes,
But little Lord Jesus no crying He makes.
I love Thee, Lord Jesus, look down from the sky,
And stay by my side until morning is nigh.

3. Be near me, Lord Jesus, I ask Thee to stay
Close by me forever, and love me, I pray:
Bless all the dear children in Thy tender care,
And fit us for Heaven, to live with Thee there.

Salmen synges ofte i engelske krybbespil

Denne Christmas carol er normalt den første, engelske børn lærer. Der har altid været en udbredt krybbespilstradition i engelske menigheder og på engelske skoler, og derfor er Away in a manger selvskrevet overalt, hvor der synges på de britiske øer ved juletid.

Kirkpatricks melodi er velegnet til børn

Melodien der er optaget i højskolesangbogen, er ifølge The New Oxford Book of Carols (1992) skrevet af William J. Kirkpatrick (1838-1921). Den er meget enkel og velegnet for børn. Taktarten er 3/4, og formen to gange otte takter, der er fuldstændig ens, bortset fra de to sidste toner.

Fakta om Away in a manger

Tekst: Vers 1-2: ukendt, 1885. Vers 3: John Thomas McFarland, 1887

Melodi: William J. Kirkpatrick, 1895