19. udgave af Højskolesangbogen

En ny højskolesangbog bliver til i en vekselvirkning mellem tradition og fornyelse. Derfor byder den 19. udgave af Højskolesangbogen, som de sidste mange udgaver før den, på både gamle kendinge, der holder traditionen i hævd, og nye bud på fællessange, der bringer den videre.

Se listen over alle sange

Stream akkompagnementer til 100 af de nye sange

Højskolesangbogen er populær som aldrig før

Højskolesangbogen er en af de bedst sælgende bøger i Danmark. Igennem generationer er sange blevet givet videre og holdt levende af et syngende folk, og det er unikt at have en folkekultur, der synges. Fællessangen har længe stået stærkt på efterskoler, højskoler og i foreningslivet, men de seneste år har der været en opblomstring i fællessangen i mange andre hjørner af samfundet, fx på uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og festivaler – og senest hver morgen i fjernsynet.

Højskolesangbogen rummer 151 nye sange

I Højskolesangbogens 19. udgave er der 601 sange. Det er lidt flere end i den 18. udgave, der rummede 572 sange. I alt er 122 sange gået ud, og i stedet har 151 nye sange fundet plads i sangbogen. De nye sange tæller både helt nye sange og ældre sange, der ikke tidligere har været med i sangbogen.

Sangbogsudvalget har udvalgt sangene

Sangbogsudvalget, der står bag udvælgelsen af sange, har arbejdet på projektet i tre år. De har blandt andet taget imod forslag fra befolkningen, orienteret sig i andre sangbøger og spurgt fællessangere over hele landet til råds. Nogle af pejlemærkerne for valget af sange var ønsket om at revitalisere eksisterende sange med nye melodier, at sørge for, at flere kvindelige forfattere og komponister fik plads i bogen, samt at bogen afspejler en globaliseret verden.

Mange nye salmer er kommet med

Højskolesangbogens udvalg af salmer har gennemgået en stor forandring. Ca. 30 salmer er blevet valgt fra, mens der til gengæld er kommet en del nyskrevne salmer med.

Hverdagen er rykket ind i den blå

Ønsket om sange i øjenhøjde kommer til udtryk i nye ”hverdagssange” som fx Hvad tænker Ingrid på. Det er også tydeligt, at de mange traditionelle sange om den danske natur og landbrugssamfundet får mere modspil i den 19. udgave, hvor by og byliv spiller en tydeligere rolle. Det gælder blandt andet i sange som VelfærdsdødedansenNovember går tungt gennem byen og Langebro.

Sange om fortvivlelse, sorg og håb

Klimaet er også tydeligt på dagsordenen, bl.a. Dommen er faldet, ingen appel og Grøn Salme. Der er både sange om fortvivlelse og håb, såsom Har døden taget noget fra dig så giv det tilbageAfmagtssang og Universet var tavst. Der er sange om skilsmisser, f.eks. i Blomsterkransebrud og om sorgen, der har en plads i ethvert menneskes liv, f.eks. i Som en hvisken gennem kornet og Skybrud.

Efterskolernes fællessange er blevet tilgodeset

I indholdsfortegnelsen kan man nu slå op under Høj- og efterskoleliv og finde sange, der er skrevet til de frie skoler i Danmark. En af de helt store efterskoleklassikere er Gi´ os lyset tilbage, som er skrevet til efterskolernes landsstævne i 2009.

Noget er stadig helt, som det plejer

N.F.S. Grundtvig er stadig den forfatter, der har flest sange med i sangbogen. Det gælder klassikere som Er lyset for de lærde blotEt jævnt og muntert, virksomt liv på jord og Nu skal det åbenbares. Jens Rosendal bevarer også sin position som den nulevende forfatter, der har flest sange med, blandt andet klassikeren Forelskelsessang. Præcis som i den 18. udgave optræder Den signede dag, som sang nummer 1, mens I skovens dybe, stille ro optager bogens sidste plads.

Populære og nye sangskrivere i den 19. udgave

Kim Larsen har fået flere sange med Højskolesangbogens 19. udgave, blandt andet Moder Jord og Jutlandia. Også en række af Halfdan Rasmussens tekster vækkes til live med nye melodier, blandt andet Stille nat og Aftenbøn. Iben Krogsdal slår ny rekord og rykker ind i sangbogen med hele 10 tekster bl.a. Du lagde livstid i min krop, der har melodi af Bent Fabricius-Bjerre. Inger Christensen har fået tilføjet endnu en sang, nemlig Dejlighedssang, mens Stine Pilgaard optræder med hele fire sange, blandet andet kærlighedssangen Fortabt er jeg stadig.

På komponistsiden er store navne som Carl Nielsen, Thomas Laub og C.E.F. Weise selvfølgelig stadig med, og vi kan altså stadig synge klassikere som Tunge, mørke natteskyer, Stille, hjerte, sol går ned og I østen stiger solen op. Af nyere navne kan nævnes Janne Mark, som blandt andet har skrevet både tekst og melodi til Et hus at komme til, Katrine Muff Enevoldsen, der bidrager med melodierne til Så min sol, gå bare ned og Leonoras vise og Jakob Lorentzen, der står bag fx Når vintermørket blæser sorg og længsel ind.

Sangbogsudvalget for 19. udgave

• Jørgen Carlsen (formand)
  • Anne Odgaard Eyermann
  • Dy Plambeck