Lis Sørensen modtager Den Folkelige Sangs Pris

Publiceret 18-09-2020

Sangerinde, komponist og sangskriver Lis Sørensen hædret med Den Folkelige Sangs Pris 2020 på 25.000 kr. på Højskolernes Årsmøde på Gymnastikhøjskolen i Ollerup.

Sanger, sangskriver og komponist Lis Sørensen er dette års modtager af Den Folkelige Sangs Pris. Prisen blev overrakt i forbindelse med højskolernes årsmøde på Gymnastikhøjskolen i Ollerup.

Prisen bliver uddelt hvert år og gives til en eller flere, der har bidraget til udbredelsen af og kendskabet til den folkelige sang og Højskolesangbogen. Med hæderen følger 25.000 kr.

Fra motiveringstalen til Lis Sørensen

I forbindelse med prisoverrækkelsen på fik Lis Sørensen blandt andet følgende ord med på vejen:

”Lis Sørensen har så imponerende et sangkatalog, der nærmest har karakter af folkeeje og er blevet en del af vores indre lydspor. Hun er så dygtig til at få det optimale ud af live-mulighederne. Der eksisterer ingen billige løsninger, det er ikke noget, der bare lige skal overstås, men så meget umiddelbar power og energi, er udadvendt og opmærksom."

Lis Sørensen kvitterede for prisen med en lille koncert og sagde blandt andet:

"Som årene går, er det en kæmpe oplevelse at stå foran publikum og ofte få dem til at synge med. I små og større sammenhænge er det jo en folkesang, når folk kender sangene, lige meget om det er en popsang eller noget andet. Dét at synge med publikum er altid et klimaks i mine koncerter. Så jeg er ustyrligt glad for den her pris."

Om Lis Sørensen

Lis Sørensen er født i Brabrand den 28. maj 1955 og uddannet som musikpædagog ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Livsbanen som sanger skinnede tidligt igennem. Som treårig gik hun fra dør til dør i nabolaget og sang mod betaling.

I skolen dannede hun pigegruppen De Fem og indsang som 11-årig sin første plade, singlen Cirkushesten Claus. Som 18-årig dannede hun sammen med Anne Linnet Shit og Channel og har indgået i en lang række konstellationer og bidraget til mere end 100 albums. Særligt samarbejdet med Sebastian står tydeligt frem.

I 1980erne trådte Lis Sørensen frem som solist med en række album. Med Hjerternes sang fra 1989, der solgte mere end 350.000 eksemplarer, placerede hun sig som en af de bedst sælgende sangerinder herhjemme nogensinde.

Lis Sørensen er både sanger, sangskriver og komponist, og hun har gennem karrieren arbejdet sammen med en række af tidens bedste komponister, lyrikere, producere og musikere. Mere end en million album har hun solgt gennem karrieren.

Om Den Folkelige Sangs Pris

Den Folkelige Sangs Pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Prisen er på 25.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg pt. bestående af højskolelærer på Uldum Højskole, Jacob Tybjerg, tidligere forstander på Nørgaards Højskole, Vibeke Hundborg og lærer på Silkeborg Højskole, Simon Martin Nielsen.

Blandt tidligere prismodtagere finder man Sigurd Barret, Bent Fabricius-Bjerre, Steffen Brandt, Erik Sommer, Anne Linnet, Peter A.G., Sebastian, Johannes Møllehave, Alberte Winding, Jens Rosendal, NHØP, Niels Hausgaard, Annisette og Benny Andersen & Poul Dissing.