Ny sang om genforeningen får plads i Højskolesangbogen

Publiceret 15-06-2020

Pia Juul og Marianne Søgaards sang Hver dag en ny dag indtager en plads i den nye Højskolesangbog, som udkommer 12. november. Sangen er vinder af Grænseforeningens sangkonkurrence og skrevet i anledningen af 100-års jubilæet for genforeningen i 2020.

Hver dag en ny dag
Foto: Nationalmuseets samlinger. Formentlig fra stævne på Dybbøl i anledning af 25-året for genforeningen

En ny sang i den nye Højskolesangbog

Repetoiret i Højskolesangbogens 19. udgave giver plads til helt nye sange, og når bogen udkommer den 12. november i år, vil Hver dag en ny dag være at finde blandt bogens 151 nye sange.

Se listen over 12 nye sange som kommer med i Højskolesangbog

Pia Juul og Marianne Søgaards sang er skrevet i anledningen af, at vi i 2020 fejrer 100-års jubilæet for genforeningen. Desværre har coronakrisen sat en kæp i hjulet på dele af festlighederne, men krisen giver måske netop denne sang nye perspektiver. Danmarks ydre grænser har indtil for nyligt været lukket ned, og med denne situation understreges det, at grænser og frihed ikke kan tages for givet.

Læs baggrundsartiklen for sangen

Pia Juuls sangtekst stiller spørgsmål om åbenhed

Hver dag en ny dag omhandler genforening og sameksistens i grænselandet, og den rækker ud til nutidsmennesket og spørger, hvordan vi vil overlade samfundet til dem, der kommer efter os? Hvordan vil vi skabe fred? Vil vi åbne eller lukke os?

Selvom der er mange stærke meninger og holdninger i samfundet for og imod åbne eller lukkede grænser, så forholder Hver dag en ny dag sig åbent, undersøgende og spørgende.

”Indimellem kommer jeg jo også selv i tvivl. Så jeg har forsøgt at skrive en sang, der rummer nuancer og spørgsmål. Det er vigtigere for mig, at sangen får os til at tænke over, hvad vi hver især kan bidrage med i vores samtid og i det nære.”

Pia Juul

Marianne Søgaard har komponeret melodien

Sangen taler til den enkeltes samvittighed og evne til at være taknemmelig, generøs og kærlig, og det har Marianne Søgaard understøttet ved at skabe en ligefrem og enkel melodi, der rummer åbenhed og plads til forskellige følelser.

“Sangen kredser om en række eksistentielle spørgsmål om den enkeltes værdier i forhold til åbenhed. Jeg har forsøgt at afspejle dette i en melodi med et skær af noget genkendeligt, der taler til vores intuition, og som giver én lyst til at synge med”

Marianne Søgaard (udtalt til Grænseforeningen)

Hvilke sange kommer ellers med i den nye bog?

På nuværende tidspunkt er i alt 12 nye sange offentliggjort. Først den 12. november løftes sløret for samtlige 601 sange i den nye bog, men hvem ved, måske har vi et endnu et par gode nyheder i vente inden da.

Se listen over alle breakede sange til 19. udgave