Syng, spis og snak-skoler er udvalgt

Publiceret 16-12-2019

I februar åbner Syng, spis og snak op for en ny arrangementsrunde, der forløber gennem foråret på landets højskoler, efterskoler og friskoler.

15 nye skoler ombord

Projektet, der har eksisteret i to år, har med en ny bevilling på 5 millioner kroner fra Nordea-fonden sikret, at endnu flere i lokalområderne i Danmark kan deltage i fællessang, fællesspisning og gode samtaler. Fremadrettet deltager de 15 eksisterende Syng spis og snak-højskoler samt de 15 nye skoler, der er blevet optaget fra de tre frie skoleformer.

Det er skolerne selv, der har søgt om optagelse, og hos Højskolerne, hvor projektledelsen sidder, kom der over 65 ansøgninger fra skoler, der gerne vil være med:

Jeg er rigtig glad for, at der har været så stor interesse om optagelse i projektet. Det er selvfølgelig ærgerligt at skulle sige nej til så mange skoler, men heldigvis har vi flere optag undervejs, så projektet løbende bliver udvidet. De næste tre år vil vi virkelig kunne markere, at de frie skoler inviterer befolkningen ind i en stærk kulturtradition.

Rasmus Skov Borring, projektleder

Forårets 60 Syng, spis og snak-arrangementer forløber fra februar til juni fordelt på skoler godt repræsenteret i hele Danmark. Den geografiske placering har fyldt en del i udvælgelsen af skoler med henblik på at sikre, at flest muligt har mulighed for at deltage i ét af de mange arrangementer.

Nyt optag i 2020

I den samlede projektperiode over de kommende tre år, bliver der i alt afviklet 250 Syng, spis og snak-arrangementer. I november 2020 åbnes op for nyt skoleoptag på yderligere 15 skoler.

Med i Syng, spis og snak er:

Højskoler

Vrå Højskole