Børnene får deres egen Højskolesangbog

Publiceret 15-11-2018

124 år efter at den første udgave af Højskolesangbogen så dagens lys, udkommer nu Højskolesangbogen for børn, illustreret og med 74 sange fra Højskolesangbogen. Syng til melodier indspillet og lagt på streamingtjenester.

Højskolesangbogen udkom for første gang i 1894 og har haft stor betydning for den danske sangtradition, idet den har dannet afsæt for utallige sangstunder i familier, skoler, forsamlingshuse, kirker og mange andre steder landet over.

Men hvorfor ikke lave en udgave, der indeholdt udvalgte sange fra Højskolesangbogen, som var særligt velegnede for børn? Det spørgsmål fik Folkehøjskolernes Forening, der udgiver Højskolesangbogen. Højskolesangbogen for børn blev resultatet.

I modsætning til mange af de mange andre gode børnesangbøger, der findes, indeholder Højskolesangbogen ikke deciderede børnesange, men højskolesange, der er særligt velegnede til børn.

”Det har ikke været nemt at vælge. Mange sange har været i spil, og andre kunne have været valgt. Det har ligget redaktionen på sinde, at sangbogen ikke skulle indeholde sange skrevet særligt for børn, men simpelthen gode sange, som også er velegnede til børn,”

skriver redaktionen i forordet.

”Det er sange, der kan skabe rum for samtaler mellem børn og voksne om livets små og store spørgsmål, ligesom de forskellige musikalske udtryk forhåbentlig kan skabe grobund for udviklingen af børns glæde ved musikken,” skriver de videre.

Giv en personlig bog med et navn i guld

Ligesom Højskolesangbogen kan Højskolesangbogen for børn købes med guldtryk, så den kan blive helt personlig.

Køb sangbogen med navn i guldtryk

Om Højskolesangbogen for børn

Højskolesangbogen for børn indeholder 74 sange, illustreret af Zarah Juul, som med sin lyriske streg giver sangene en ekstra dimension. Alle melodierne er indspillet i fuldt klaverakkompagnement og kan streames eller købes via musiktjenester . Melodierne er også tilgængelige i Højskolesangbogens app.

Udvalget

Sangene er udvalgt af en redaktion bestående af:

• Eline Bojsen Haarder,
  • Dy Plambeck,
  • Jakob Bonde Rasmussen og
  • Niels Glahn

Hent melodierne

Melodierne er indspillet som akkompagnement. Find dem på

Spotify, iTunes, Yousee, Google Play m.m.

Køb CD - med 100 højskolesange

Hvilke sange er med?

Der er udvalgt 74 sange til Højskolesangbogen for børn

Se listen over sangene i bogen

Køb sangbogen

Højskolesangbogen for børn kan købes:

Køb i boghandlen

Køb i webshoppen

Tegninger fra Højskolesangbogen for børn

Højskolesangbogen for børn er illustreret af Zarah Juul, som med sin lyriske streg giver sangene en ekstra dimension.

I skovens dybe stille ro

Jorden drejer om sin akse

Kringsat af fjender

Et hav der vugger sig til ro nu